Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, December 21, 2016

[KUANTAN] 'STOCKPILE' TIDAK SUSUT, MORATORIUM AKAN DILANJUTKAN

YB Andansura buat apa di sini ?


Moratorium perlombongan bauksit sudah ditangguhkan untuk kali ke-3nya, dan kali ini masih berbaki dua minggu lagi. Bagaimanapun masih terdapat banyak lagi longgokannya di kawasan penyimpanan (stockpile).

Moratorium bertujuan menghentikan sebarang kerja-kerja perlombongan dan dalam masa sama 'mengosongkan' 'stockpile' yang dengan cara mengekspotnya supaya aktiviti perlombongan baharu dan kaedah-kaedah pengangkutan dapat dijalankan semula dengan lebih terurus.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar merakamkan kekesalannya apabila dalam tempoh yang ditentukan bauksit yang ada di 'stockpile' sudahpun di eksport namun bakinya masih seakan tidak pernah berkurangan. Maksudnya perlombongan secara haram masih diteruskan. Sudah pastilah sekali lagi tempoh moratorium akan dilanjutkan lagi. Persoalannya; siapakah yang mendapat keuntungan dari keadaan ini?

“Melihat situasi seperti ini, saya percaya kerajaan persekutuan akan melanjutkan tempoh itu sehingga tiga bulan lagi,” kata YB Andansura, Adun Beserah. Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui berkhatan beramai-ramai di Balok Makmur baru-baru ini.


Artikel ini adalah tulisan blogger BraveHeart,
beliau adalah Penulis Tamu Portal 'PahangKu Media'.





0 comments:

share2