Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, December 18, 2016

DISIMPAN DALAM PETI MAYAT SEBELUM MENINGGAL DUNIA


Disimpan dalam peti mayat sebelum mati


Durban -  Sebuah keluarga menggesa agar siasatan terperinci dijalankan selepas menerima berita kematian anak lelaki mereka sebanyak dua kali dalam tempoh 48 jam.

Msizi Mkhize, 28, telah dilanggar oleh sebuah kereta ketika dia berjalan pulang di pekan Kwa-Mashu, minggu lalu dan paramedik menyangka bahawa dia telah meninggal dunia seterusnya membiarkan mayatnya selama dua hari di peti sejuk rumah mayat.

Nadinya hanya ditemui apabila keluarga beliau datang untuk menuntut mayatnya untuk pengebumiannya.

Dia kemudiannya dibawa ke hospital Mahatma Gandhi namun doktor dan jururawat gagal menyelamatnya apabila beliau meninggal dunia lima jam kemudian.

Bapanya, Peter Mkhize memberitahu Daily New bahawa dia tidak punyai ayat untuk gambarkan perasaannya.

“Saya tidak punyai ayat untuk menyatakan perasaan saya tentang apa yang berlaku kepada anak saya di mana dia harus menghabiskan sepanjang hari dan malam di peti sejuk bilik mayat itu,” katanya.

Sementara itu, kakak mangsa, Hlobisile meminta agar orang yang mengisytiharkan adiknya meninggal dunia bertanggungjawab ke atas perkara ini.

“Kami mahukan penjelasan penuh dari semua pihak dan juga orang yang bertanggungjawab mengisytiharkan kematian adik saya mengaku salah.

“Adakah orang ini mempunyai pengalaman secukupnya untuk membuat keputusan seperti ini?” katanya lagi.

Jurucakap polis, Kolonel Thandeka Mbhele mendakwa kejadian ini telah menunjukkan kelemahan dalam perkhidmatan rumah mayat.


0 comments:

share2