Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, December 27, 2016

‘BERKAYUH HINGGA HUJUNG BENUA'


‘Berkayuh hingga hujung benua’


Port Dickson - Seramai 26 ahli kelab berbasikal Perkasa Dickson Cycling Club (PDCC) melakukan aktiviti kayuhan dari Port Dickson hingga ke hujung benua Asia Tanjung Piai Pontian, Johor.

Pengarah programnya, Rosnina Daraman berkata, mereka berkayuh sejauh 336 kilometer mengambil masa perjalanan selama tiga hari dengan penyertaan peserta berusia 11 hingga 64 tahun.

Menurutnya, aktiviti kembara dilaksanakan secara santai dan turut disertai oleh tujuh kanak-kanak.

“Kayuhan bermula di PD dan sepanjang perjalanan itu kami singgah di balai polis yang kami temui.

“Tujuannya sebagai tanda penghargaan kepada pasukan keselamatan itu yang menjaga ketenteraman dan keamanan negara tidak kita siang atau malam,” katanya kepada Sinar Harian.

Rosnina berkata, sepanjang kayuhan tiga hari semuanya berjalan dengan lancar dan tidak berhadapan masalah besar.

“Penat tu perkara biasa, lagipun kami buat kayuhan santai dan bukannya nak cepat sampai.

“Dalam kembara ini kami disertai kanak-kanak dan ahli yang berusia 64 tahun, yang mana ia juga isyarat kepada umum bahawa aktiviti kembara berbasikal seperti ini sesuai untuk seisi keluarga. Berbasikal aktiviti riadah yang sesuai dilaksanakan oleh semua peringkat usia,” katanya.

Rosnina menambah, PDCC bercadang pada tahun hadapan untuk mengadakan kembara kayuhan ke Terengganu.

“Pengisian programnya akan dirancang dengan lebih teliti seperti kita akan turut adalah program khidmat masyarakat di beberapa tempat yang dilalui, agar memberi tambah nilai dan manfaat kepada ahli PDCC dan juga masyarakat,” katanya lagi.

PDCC antara kelab basikal paling aktif di Port Dickson dan Negeri Sembilan termasuk pernah menganjurkan pelbagai program berbasikal antaranya I Love Ride PD 2014.


0 comments:

share2