Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, November 8, 2016

RENTETAN BANJIR KILAT, TANAH RUNTUH DI P.PINANG


Rentetan banjir kilat, tanah runtuh di P.Pinang


Georgetown - Berikut adalah rentetan kejadian banjir dan tanah runtuh di Pulau Pinang dalam tempoh sebulan:

* 14 Oktober: Sebahagian Jalan Lembah Permai-Puncak Erskine di Tanjung Bungah runtuh dan terpaksa ditutup, selain mengakibatkan sebuah rumah yang terletak kira-kira 50 meter dari tempat kejadian diarah pihak berkuasa supaya dikosongkan. 

* 29 Oktober: Pada sambutan Deepavali, ratusan rumah termasuk sebuah kampung berdekatan Kampung Melayu Air Itam, dinaiki air selepas hujan lebat berterusan melanda Pulau Pinang.

Hujan lebat juga telah menyebabkan trafik sesak di sepanjang Jalan P.Ramlee, Jalan Paya Terubung, Jalan Thean Teik, Taman Lumba Kuda dan Jalan Masjid Negeri, sekali gus menyebabkan beribu-ribu kenderaan terkandas. 

* 29 Oktober: Sembilan terperangkap dalam sebuah kuil dan sebuah kereta berhampiran kejadian tanah runtuh di Air Itam, berikutan hujan lebat selama tiga jam di kawasan itu.

Kejadian berlaku antara jalan utama dan laluan ke arah Empangan Air Itam berdekatan sebuah kuil Buddha. 

* 1 November : Hanya tiga hari selepas banjir kilat melanda George Town, sehingga menjejaskan aktiviti harian penduduk, lebih daripada 100 isi rumah pula terjejas akibat banjir kilat di Batu Maung.

* 4 November : Batu Maung dilanda banjir kedua setelah tiga hari mengalami satu daripada banjir terburuk tahun ini.

* 7 November : Pulau Pinang sekali lagi dilanda banjir kilat dan kejadian tanah runtuh terburuk, seminggu selepas banjir berlaku semasa perayaan Deepavali.

Jalan utama menghubungkan pusat bandar dan Teluk Bahang ditutup kepada semua kenderaan akibat tanah runtuh dan laluan runtuh di Jalan Ujung Batu, Teluk Bahang.

Keadaan itu bukan sahaja menjejaskan penduduk dan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) yang mengambil peperiksaan hari ini, tetapi juga menyebabkan pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Abdullah Munshi terpaksa ke sekolah menaiki bot berikutan kenaikan paras air.


0 comments:

share2