Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, November 4, 2016

DAKWAH SANTAI PENDAKWAH MUDA


Dakwah santai pendakwah muda


Imam Muda (IM) Hassan dan Ustaz Safwan Syafiq adalah dua figura yang bukan lagi asing. Kedua-duanya sering muncul di kaca televisyen menerusi program-program dakwah.

Tidak hanya itu, IM Hassan dan Ustaz Syafiq juga aktif meneruskan misi dakwah selain aktif di luar biarpun berbeza platform.

IM Hassan dan Ustaz Safwan juga antara yang sibuk di studio selepas mempunyai program sendiri.

IM Hassan urus dua perkara

Bagi juara Imam Muda musim kedua, IM Hassan kini menamatkan sesi rakaman untuk sebuah program dakwah Tanya Hassan siaran Hypp TV yang mengupas beberapa tajuk dan menjawab soalan penonton.

“Saya akan menjawab soalan yang dikemukakan melalui tiga cara iaitu kaedah Voxpop yang mana kru Tanya Hassan akan menemu ramah orang ramai di tempat awam, panggilan telefon daripada penonton dan soalan yang dikemukakan melalui Facebook.

“Insya-ALLAH, saya akan cuba menjawab soalan yang dikemukakan dalam tempoh masa 30 minit. Tanya Hassan sudah bersiaran sejak 31 Ogos pada setiap Selasa, bermula jam 8.30 malam,” katanya.

Selain itu, Hassan sibuk menguruskan perniagaan pakaian Muslimin yang menurutnya semakin berkembang.

“Pada mulanya, saya hanya menjalankan perniagaan ini secara kecil-kecilan dan menjual pakaian melalui laman sosial.

“Dengan wang yang saya kumpul, saya mampu membuka sebuah butik di Wangsa Melawati, Kuala Lumpur yang diberi nama Hasan Adli Boutique,” ujarnya yang sentiasa tersenyum.

Safwan harap revolusi program dakwah

Ustaz Safwan atau nama sebenarnya Mohd Safwan Syafiq, baru sahaja selesai menjalani sesi rakaman program dakwah bertemakan temubual, Syukurlah.

“Peranan saya sedikit berbeza dalam Syukurlah apabila saya menjadi pengacara. 

"Dalam program ini di setiap episod, kami tampilkan beberapa artis jemputan, mendengar kisah hidup mereka sebelum memberi nasihat mengikut acuan Islam," katanya.

Menerusi program itu, Ustaz Safwan dibantu pendakwah, Datuk Dr Mohd Izhar Ariff yang memainkan peranan sebagai pakar motivasi dan semangat kepada artis jemputan dengan cara Islamik.

Antara artis yang menjadi tetamu Syukurlah adalah Zarina Zainuddin, Ashraf Muslim, Norman Hakim dan Abby Abadi.

Program tersebut akan disiarkan di HyppTV dalam saluran 113 bermula 5 Januari tahun hadapan, setiap Khamis pada jam 8.30 malam.

Ustaz Safwan berpendapat program dakwah di stesen televisyen perlu transformasi demi kebaikan dakwah di negara ini.

Menurutnya, sejak beberapa tahun lalu, masyarakat disajikan dengan format program dakwah yang sama iaitu sesi ceramah dan sesi soal jawab semata-mata.

“Selain itu, penceramah tersebut perlu memakai pakaian seperti jubah dan baju Melayu. Saya tidak memperlekehkan program dakwah ini tetapi kita lakukan transformasi, seiring dengan peredaran zaman.

“Saya tidak mahu melihat program ini hanya berada dalam keadaan statik dan tidak ada perubahan,” jelasnya.

Menurutnya, dunia dakwah sangat luas dan cara penyampaian bukanlah sekadar duduk di kerusi serta menerima soalan daripada penonton.

Jelasnya, berdakwah boleh dilakukan dengan pelbagai cara di pelbagai tempat dan seluruh umat Islam boleh menyampaikan dakwah, berdasarkan ilmu agama yang dimilikinya.

“Sebelum ini, saya pernah mengacarakan program masakan bersama artis jemputan sambil menyampaikan info berkaitan pemakanan dalam Islam.

Ustaz Safwan juga memberitahu akan muncul dalam sebuah program masakan sendiri yang diterbitkan oleh pelakon, Aida Aris.

"Saya akan memberi ceramah sambil memasak dan Insya-ALLAH, program tersebut akan bersiaran pada tahun hadapan,” katanya dengan penuh harap.

Beliau juga membidas sesetengah pihak yang mengatakan Malaysia sudah mempunyai banyak program berbentuk keagamaan.

“Program agama di negara ini tidak banyak dan saya harap, stesen televisyen akan menghasilkan lebih banyak program berkaitan untuk mendekatkan masyarakat dengan Islam,” katanya.


0 comments:

share2