Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, October 4, 2016

RIBUAN SERTAI PERTANDINGAN MENARA MANUSIA TERTINGGI


Ribuan sertai pertandingan menara manusia tertinggi


Tarragona - Dianggarkan beribu-ribu orang bertanding untuk membina menara manusia tertinggi dalam sebuah pertandingan tradisional di Sepanyol lapor Dailymail.co.uk

Concurs de Castells merupakan satu acara dwi-tahunan yang diadakan di Tarragona, Timur Laut Sepanyol menyaksikan satu pasukan yang memiliki sehingga 500 orang membina satu menara menakjubkan dikenali sebagai Castell setinggi lebih 10 tingkat.

Salah seorang pegawai pertandingan mengatakan tradisi ini bermula pada abad ke-18 di wilayah Catalonia serta dipercayai berasal daripada sebuah tarian berupa menara manusia.

“Pertandingan dimulakan dengan tembakan di udara dan anda dapat melihat setiap pasukan yang memakai warna baju yang sama termasuk kanak-kanak akan membina menara mereka.

“Ahli terkuat dan yang terberat akan diletakkan di bahagian bawah menara manakala yang ringan akan membuat pendakian ke bahagian atas,” katanya.

Pasukan-pasukan ini akan bersaing sebanyak lima pusingan dan mata akan diberikan mengikut kesukaran dan ketinggian setiap castells.

Seharusnya pertandingan ini tidak lah berbahaya namun begitu, terdapat juga kecederaan ringan kepada peserta sekiranya menara-menara ini terbalik.

Kira-kira 20,000 orang penonton dari seluruh dunia hadir untuk menyaksikan pertandingan ini yang juga turut disenaraikan dalam warisan budaya Unesco.


0 comments:

share2