Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 24, 2016

PADAH BILA TAK PUASA


Padah bila tak puasa


Klang - Umat Islam yang tidak menghormati Ramadan terutama makan di tempat terbuka waktu siang hari bakal berdepan tindakan tegas khususnya daripada pihak pejabat agama.

Yang Di Pertua Majlis Perbandaran Klang (MPK), Datuk Mohamad Yasid Bidin berkata,seramai empat individu diberkas dalam operasi khas bersempena bulan Ramadan melibatkan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan MPK baru-baru ini.

Menurutnya, Majlis memberi amaran keras kepada peniaga bukan Islam agar tidak menjual atau menyediakan makanan kepada pelanggan yang mengunjungi premis bagi memastikan umat Islam sentiasa menjaga imej dan kesucian agama.

“Majlis sentiasa memberi sokongan terhadap mana-mana agensi termasuk Jais terutama dalam hal ini dan penguatkuasaan akan dilakukan di kawasan yang telah dikenal pasti termasuk di tempat-tempat awam.

“Orang Islam sepatutnya mengambil peluang mengejar kebajikan dan memperbanyakkan amal ibadah sepanjang Ramadhan dan bukannya melakukan perkara yang dilarang seperti ini," katanya.

Yasid menjelaskan,operasi yang dibantu MPK itu melibatkan Jabatan Kesihatan dan diketuai oleh Ketua Bahagian Keselamatan Mutu Makanan,Mazlan Abd Gany itu turut melakukan serbuan di salah sebuah jeti nelayan yang disyaki lokasi ponteng puasa menyebabkan beberapa individu nekad terjun ke dalam laut bagi mengelak diri diberkas.

“Islam sepatutnya mengambil peluang mengejar kebajikan dan memperbanyakkan amal ibadah sepanjang Ramadan dan bukannya melakukan perkara yang dilarang seperti ini," ujarnya.


0 comments:

share2