Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, March 5, 2016

GEMPA BUMI: PENDUDUK LAHAD DATU PERLU BERJAGA-JAGA


Gempa bumi


Kota Kinabalu - Seorang pakar geologi menasihatkan penduduk di sekitar Lahad Datu agar sentiasa berjaga-jaga menghadapi sebarang kemungkinan gempa bumi yang lebih besar.

Prof Dr Felix Tongkul dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) berkata, ini susulan tiga kejadian gempa bumi lemah yang berlaku di perairan Teluk Darvel yang terletak berhampiran bandar Lahad Datu sejak 16 Feb, Selasa lepas dan yang terbaru pagi semalam.

Beliau berkata, kejadian itu mungkin menjurus kepada dua kemungkinan iaitu pelepasan tenaga Seismos yang tersimpan secara kecil-kecilan di kawasan berkenaan.

"Jika ini (gempa bumi) berterusan, ia dapat mengelak terjadinya pelepasan tenaga yang lebih besar pada masa hadapan," katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam

Beliau berkata, kemungkinan kedua adalah gempa berkenaan penanda kejadian gempa bumi yang lebih besar. 

"Gegaran kecil ini dirujuk sebagai gempa pendahuluan (foreshock), ini bermaksud gempa pendahuluan boleh berlaku beberapa hari atau beberapa minggu sebelum gempa utama terjadi.

"Apa pun kemungkinan, penduduk di sekitar kawasan Lahad Datu dinasihatkan sentiasa berjaga-jaga," katanya.

Sementara itu, Jabatan Meteorologi Malaysia dalam satu kenyataan berkongsi pandangan yang sama dengan Felix.

"Kejadian tiga gempa bumi dalam masa tiga minggu di Lahad Datu dengan magnitud yang konsisten adalah sesuatu yang agak luar biasa untuk gempa bumi di Sabah.

"Kita perlu berwaspada dengan kemungkinan kedua yang diutarakan oleh Felix...iaitu gempa yang lebih besar sehingga 6.0 pada skala Richter boleh berlaku seperti yang kita uar-uakan sebelum ini, selepas kejadian gempa bumi di Ranau," katanya.

Pada 16 Februari lepas, gempa bumi lemah berukuran 3.3 pada skala Richter melanda luar pantai Lahad Datu, manakala gempa berukuran 3.5 pada skala Richter masing-masing berlaku pada Selasa lepas dan pagi tadi di Lahad Datu.


0 comments:

share2