Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, March 6, 2015

[SAJAK] FRODO, AKU MELUKISKAN SEBUAH KEHIDUPAN - AZAM ABD RAHMAN



aku melukiskan, kehijauan
luas terbentang sebuah padang lalang
sebatang pohon teduh dan rendang
sebatang sungai, sebuah kolam dan
air yang jernih
matahari yang tergelelincir
serta sejalur pelangi,
seekor rama-rama
pada sekuntum bunga,
ketika aku ingin melukiskan dia
aku diburu keresahan
bimbang akan hilang
tatkala mengejar rama-rama yang terbang
bagaimana dapat aku khabarkan
bahawa;
jangan mengejar rama-rama, rama-rama akan terbang
jangan memburu pelangi, pelangi akan pergi
jangan menghambat bayang, bayang akan lari
jangan menghambat bayang, bayang akan menghambatmu kembali,
dan kepada frodo
ingin juga kutinggalkan pesan ~
tatkala kau meniti kehidupan
berkilau bukan tentu permata
dan mutiara
hanya dari lokan yang luka
ahhhhhhhhooooiiiiiiiieeeee!!
sakitnya
kehilangan


Azam Abd Rahman
18 November 2010


0 comments:

share2