Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Sunday, January 25, 2015

TOK AWANG SELAMPIT : HARGA MINYAK DAH TURUN, KENAPA HARGA BARANG MASIH BELUM?



Ada seorang ahli politik pembangkang, namanya Rafizi. Beliau dulu bercakap pasal ekonomi dan selalu salahkan kerajaan. Katanya kalau harga minyak turun harga barang juga akan turun. Dimana-mana diulangnya perkara sama. Desak kerajaan turunkan harga minyak.

Kejatuhan harga minyak dunia buatkan kerajaan turunkan harga minyak. Tetapi sehingga kini kenapa harga barang tidak juga turun sebagaimana kata Rafizi? 

Termalu dengan teori ekonominya yang tidak menjadi, akhirnya Rafizi pertahankan pengusaha stesen minyak dengan kenyataan kononnya harga minyak yang jatuh menyebabkan pengusaha stesen minyak akan mengalami kerugian sedangkan hakikatnya mereka mendapat komisyen dari jualan minyak berkenaan dan mereka tidak sesekali akan mengalami kerugian.

Rakyat, terutamanya penyokong pembangkang yang percaya pada pendapat Rafizi akhirnya kecewa dan rasa tertipu bila harga minyak turun tetap harga barang tidak juga turun-turun. Barulah mereka sedar bahawa kuasa menentukan harga barang adalah ditangan pemborong dan pengeluar.

Apabila rakyat kecewa dengan pengeluar dan pemborong kerana harga barangan tidak turun, Rafizi pertahankan pula mereka dengan menganggap bahawa menyelar peniaga berkenaan adalah kerana sikap rasis. 

Inilah Rafizi yang sebenarnya membangkang hanya kerana tidak ingin mengakui apa yang kerajaan buat itu baik untuk rakyat. Sememangnyalah membangkang lebih mudah dari melakukan kebaikan terutama untuk rakyat. 

Yang jelas, bukan rakyat yang Rafizi perjuangkan, tetapi adalah hanya kerana ingin memburukkan kerajaan dengan apa cara sekalipun demi membela Anwar.

Harga minyak dah turun, Tok harap tak ada lah orang bermandikan minyak menggedik disana dan menggedik disini untuk jadi orang minyak. Kerana orang minyak bukan saja mencabul anak dara tapi juga janda-janda muda. Tok bukan apa, cuma bimbangkan Nurul Izzah tu... sebab Tok juga berkenan sebagaimana baginda Sultan Melaka.

Tok part time jadi bomoh urut minyak lintah. Yang kecil boleh dibesarkan, yang pendek boleh dipanjangkan. Tapi tidaklah sehari panjang seinci sebab jika sebulan... menjalarlah panjangnya. Bagaimanapun upah urut Tok tetap seperti biasa walaupun harga minyak dah turun.


Tok Awang Selampit.

0 comments:

share2