Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, December 24, 2014

JERANTUT : PARAS BANJIR TERTINGGI SELEPAS TAHUN 1926


Tanda aras air 74M tahun 1971


Aras aie semalam 1M lebih dari aras air  tahun 1971



Pagi tadi Crew PahangKu melawat perkampongan sekitar Kg Jerantut Feri. Rakaman aras air berhampiran dengan jambatan Jerantut Feri menunjukkan arus air yang deras dan air naik dengan cepat sejak pagi.

Menurut sumber dari Bilik Gerakan Bencana Banjir Jerantut. paras air di Kuala Tahan melebihi catatan paras tertinggi sejak 1926 iaitu pada tahun 1971 setinggi 74M.

Air dari kedua-dua sungai utama, iaitu Sungai Jelai dan Sungai Tembeling yang masing-masing mencatat ketinggian luar biasa akan membuatkan paras air Sungai Pahang meningkat mendadak.

Dalam perkembangan lain, air pasang besar akibat fenomena 'Full Mood' yang dijangka berlaku pada malam ini besar kemungkinan akan mengakibatkan penempatan sekitar berhampiran sungai sekitar Kuantan terutamanya akan ditenggelami air.

Penduduk yang terlibat dinasihkan agar sentiasa mengikuti arahan pihak berkuasa terutama jika diarahkan berpindah.

Bagaimanapun, pengguna laman media sosial diingatkan agar tidak menyebarkan sebarang foto serta berita yang tidak benar agar tidak menimbulkan keadaan panik dan tidak puas hati masyarakat. Sebaliknya mencuba sedaya upaya membantu mereka yang ditimpa bencana dengan segala kemampuan yang ada.


0 comments:

share2