Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, March 5, 2014

HUTAN BAKAU DI GEBENG, KUANTAN TERBAKAR (TERKINI-2)



Kuantan - Terdapat kekeliruan maklumat atau sengaja disalah maklumkan mengenai kebakaran yang berlaku di hutan bakau di Gebeng siang tadi.

Crew kami menghubungi Balai Bomba Gebeng dan berhubung dengan Tuan Anwar dan Tuan Nazidi untuk mendapatkan pengesahan bagi menyelesaikan kekeliruan tersebut.

Menurut Tuan Nazidi, kenyataan beberapa media yang melaporkan bahawa kebakaran merebak sehingga ke Kg. Palas adalah tidak benar sama sekali. Namun beliau mengesahkan bahawa kebakaran memang berlaku di Kg. Palas, Cherating pada 3 hari lalu tetapi ianya bukanlah merebak dari kebakaran di Gebeng siang tadi. Ianya adalah kes kebakaran yang berasaingan.

Tuan Nazidi juga memaklumkan bahawa kebakaran di Kg. Palas sudah pun dipadamkan dan tidak timbul lagi isu mengenainya.

Bercakap mengenai kebakaran di Gebeng, beliau menyatakan bahawa jumlah anggota yang masih bertugas adalah seramai 30 orang dan mereka adalah dari Balai Bomba Gebeng dan Inderamahkota. Anggota akan diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga dan memantau keadaan dalam masa 24 jam.

Keadaan juga dilaporkan terkawal kerana jalan raya dapat bertindak sebagai penampan dari kebakaran merebak ke kawasan lain disekitar. Menurut beliau lagi hanya kira-kira 5-10 ekar sahaja lagi kawasan yang apinya belum benar-benar dimana masih ada bara api yang menyala.

Keadaan angin yang bertiup agak kencang juga sememangnya menyukarkan kerja-kerja memadam kebakaran tersebut.


0 comments:

share2