Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, January 3, 2014

BIBLE BAHASA MELAYU DIRAMPAS


PETALING JAYA: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) semalam merampas kira-kira 300 kitab Bible versi bahasa Melayu selepas menyerbu pejabat Pertubuhan Bible Malaysia (PBM) di Damansara, semalam.

Serbuan jam 1 tengah hari itu disertai 20 pegawai JAIS dan beberapa anggota polis.

Sumber berkata, JAIS menerima aduan orang ramai mengenai persatuan itu menyimpan kitab berkenaan dan serbuan dilakukan kerana kitab itu mengandungi kalimah Allah.

“Bertindak atas maklumat orang ramai, pegawai JAIS menyerbu pejabat itu dan menjumpai kitab itu. Kita juga bawa dua pegawai pertubuhan itu ke Balai Polis Damansara untuk membuat laporan polis,” katanya.

Portal berita Malaysian Insider mengenal pasti dua pegawai PBM itu sebagai Pengerusinya, Lee Min Choon dan Setiausaha Agungnya, Simon Wong.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Petaling Jaya, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, yang dihubungi mengesahkan laporan polis dibuat JAIS dan kedua-dua pegawai persatuan itu dibebaskan dengan jaminan polis.

“Apa pun, saya tidak mahu ulas banyak. Dapatkan penjelasan JAIS,” katanya.

November lalu, Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah, bertitah penggunaan kalimah Allah dalam Bible dan penerbitannya dalam akhbar mingguan The Herald versi bahasa Melayu, perlu dihentikan serta-merta.

Baginda dilaporkan bertitah, ia bertujuan mengelak kekeliruan dalam kalangan umat Islam di negeri ini.
Kalimah suci umat Islam

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia Ke-82 yang bersidang pada 5 hingga 7 Mei 2008, membincangkan Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah memutuskan lafaz Allah adalah kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam serta ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama bukan Islam.

Di Shah Alam, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Permodenan Pertanian dan Pembangunan Desa Selangor, Sallehen Mukhyi, berkata kerajaan Selangor tidak mengetahui mengenai serbuan itu.

“Kami (kerajaan negeri) tidak ketahui apa-apa mengenainya. JAIS hanya boleh bertindak mengikut arahan daripada kerajaan negeri atau Majlis Agama Islam Selangor (MAIS),” katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengarah JAIS, Ahmad Zaki Arshad, berkata beliau tidak mengetahui mengenai serbuan berkenaan.

“Pihak yang boleh memberi kenyataan hanyalah pengarah,” katanya.

Bagaimanapun, usaha menghubungi Pengarah JAIS, Ahmad Zaharin Mohd Saad untuk komen tidak berjaya kerana beliau tidak menjawab panggilan atau SMS yang dihantar kepadanya.

0 comments:

share2