Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, May 15, 2013

Bahaya Sianida Hanya Fitnah Pembangkang


KUALA LIPIS - Penduduk di sekitar daerah ini termasuk Kampung Penjom diminta tidak bimbang tentang penggunaan sianida oleh syarikat perlombongan emas, J Resources Penjom Gold Mine (JPRGM) kerana bahan kimia itu digunakan secara terkawal.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benta, Datuk Ir. Mohd. Soffi Abdul Razak berkata, syarikat itu yang beroperasi di daerah ini menggunakan bahan tersebut mengikut kadar terendah bagi memastikan keselamatan semua pihak terjamin.

Menurut beliau, mereka mempunyai kepakaran ahli kimia berpengalaman selama 15 tahun dalam menyelenggara bahan sianida untuk pemprosesan galian emas di kawasan itu.

Tambahnya, Jabatan Kesihatan negeri juga melakukan pemantauan berterusan di makmal pemprosesan sianida dan kawasan perlombongan secara berterusan untuk memastikan persekitaran di situ tidak tercemar.

"Penduduk jangan termakan hasutan pihak tertentu yang cuba mengeksploitasi operasi cari gali emas di Penjom hanya semata-mata bagi tujuan tertentu dan kepentingan sendiri.

"Sejak JPRGM beroperasi dua tahun lalu, penggunaan bahan berkenaan dalam kerja memproses emas membawa peluang ekonomi kepada penduduk tempatan malah tidak ada penduduk di kawasan itu dilaporkan mengalami komplikasi penyakit tertentu," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas meninjau operasi lombong dan melepaskan benih anak ikan patin di kolam yang dialiri kumbahan bahan tersebut di tapak perlombongan berkenaan di Kampung Penjom, di sini baru-baru ini.

Yang turut hadir Penasihat Eksekutif JRPGM, Datuk Seri Ahmad Zamzamin Hashim; Timbalan Pengurus Besar JRPGM, Aldrin Alambono dan Setiausaha Jawatankuasa Induk J Resources, Mohd. Shaifuddin Hamzah.

Menurut Mohd. Soffi, pihak pengurusan syarikat itu telah membina beberapa kolam yang dialiri bahan tersebut daripada makmal yang memproses galian emas dengan menternak sebanyak 10,000 ikan patin dan talapia.

Jelasnya, kesungguhan JPRGM itu membuktikan penyelenggaraan bahan kimia sianida terkawal sehinggakan ikan air tawar yang diternak membesar dan boleh dimakan tanpa pencemaran.

Katanya, sejak beroperasi di Penjom, JPRGM menyumbang peluang pekerjaan terhadap penduduk tempatan termasuk menggunakan kepakaran anak tempatan selain beramal menerusi kerja sosial untuk pendidikan serta membantu penduduk miskin.

0 comments:

share2