Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, January 21, 2013

20 MEI TARIKH AKHIR UNTUK PRU 13


Semua orang masih lagi ternanti - nanti pengumuman yang bakal dibuat oleh YAB Perdana Menteri Malaysia bagi tarikh Pilihan Raya Umum ke 13.

Yang ghairah untuk mengetahui tarikh tersebut tentunya dari kalangan puak Pakatan Rakyat. Keghairahan mereka itu didorong oleh sifat tamak untuk merampas kuasa.

Ditambah pulak dengan keinginan yang tinggi dari Anwar Ibrahim sendiri. Nampak gayanya, dia sudah tidak sabar - sabar untuk jadi Perdana Menteri Boneka DAP.

Namun persoalannya, bila tarikh tersebut akan diumumkan oleh Perdana Menteri? Bila Pilihan Raya Umum akan diadakan?

Pelbagai spekulasi telah pun dibuat oleh Pakatan Pembangkang. Termasuklah yang tak masuk akal. Mereka menganggarkan PRU ke 13 ini akan diadakan pada musim Haji.

Sekarang, musim Haji pun sudah berlalu. Jelas, anggaran mereka sudah jauh meleset. Maka, berputih mata sajalah ahli - ahli PAS yang telah menangguhkan ibadah mereka.

Jika diperhatikan secara teliti, Parlimen Malaysia akan terbubar sendiri secara automatik pada 28 April yang akan datang. Maka, SPR ada tempoh 60 hari untuk memanggil PRU.

Bermakna, tarikh akhir untuk mengadakan PRU dalam tempoh tersebut ialan pada 27 Mei. Berikut disenaraikan tarikh pembubaran automatik Dewan Undangan Negeri:

21 Mac - Johor, 26 Mac - Negeri Sembilan, 7 April - Pahang, 22 April, Selangor, 24 April - Perak, 26 April - Melaka, 28 April - Perlis & Kelantan, 29 April - Sabah, 2 Mei - Pulau Pinang & Kedah, 5 Mei - Terengganu.

Kebarangkalian untuk Terengganu membubarkan Dewan Undangan Neferi berasingan dengan Kerajaan Persekutuan adalah tipis. 

Kemungkinan mereka akan bubar serentak dengan Kerajaan Pusat sebaik sahaja Parlimen dibubarkan kelak. Maka tinggallah Pulau Pinang dan Kedah.

Memandangkan Pulau Pinang dan Kedah dibawah pemerintahan Pakatan, maka kemungkinan mereka akan membubarkan DUN secara berasingan.

Maka, jika Parlimen bubar pada 28 April dan Pulau Pinang serta Kedah bubar pada 2 Mei, kemungkinan SPR akan memanggil PRU pada 3 Mei manakala penamaan calon pada 6 Mei.

Diberikan tempoh 14 hari untuk berkempen, bermakna Pilihan Raya Umum ke 13 akan diadakan pada 20 Mei 2013. Itulah tarikh yang paling sesuai.

Walau apa pun, segala keputusan akan dibuat oleh YAB Perdana Menteri juga. Tidak seperti Pakatan Pembangkang, Barisan Nasional sentiasa bersiap sedia untuk menghadapi apa saja kemungkinan. Andaikata PM panggil PRU sekarang, BN sedia menumbangkan Pakatan.

0 comments:

share2