Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, November 23, 2012

Demi Nyawa, AES Wajar Diteruskan


UNGKAPAN kata-kata “kelajuan itu membunuh" ternyata belum meresap dan dihayati sepenuhnya oleh pemandu di Malaysia. Sedangkan setiap hari boleh dibaca melalui laporan media tentang tiada satu hari tanpa berita kemalangan jalan raya di negara ini.

Apabila berlaku kemalangan jalan raya terutamanya melibatkan kemalangan maut pada setiap hari, rakyat tertanya-tanya apakah yang kerajaan buat untuk mengatasinya.

Oleh itu, kerajaan sudah mengkaji keberkesanan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) seperti dilaksanakan di negara lain dan ternyata sistem ini mampu menurunkan kadar kemalangan biasa dan maut.

Namun baru dilaksanakan pada September lalu, kamera AES mencetuskan kontroversi. Beberapa pihak mengeluarkan pandangan rasa tidak senang dengan tindakan Kementerian Pengangkutan bertegas mahu meneruskan pengunaan AES. Sesetengah pihak pula mahu AES ditangguhkan.

Menurut Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha, kerajaan telah menjalankan kajian selama 10 tahun sebelum memutuskan untuk melaksanakan sistem berkenaan di negara ini.

Oleh itu katanya, walaupun mendapat tentangan daripada sesetengah pihak, kerajaan tidak akan berganjak atau mengkaji semula penggunaan kamera AES yang terbukti berjaya mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.

Sebanyak 831 lokasi hitam kemalangan bakal dilengkapi (AES) termasuk 14 lokasi yang telah beroperasi sejak 23 September lalu dan lokasinya ditentukan berdasarkan data kemalangan Polis Diraja Malaysia.

Malah, maklumat berhubung kawasan serta jumlah bilangan kamera yang dipasang sentiasa dihebahkan. Lokasi pemasangan sistem ini juga diiklankan dalam semua jenis akhbar, jadi tidak timbul isu kerajaan cuba menyembunyikan daripada pengetahuan umum.

Pengguna jalan raya juga diberi amaran menerusi papan tanda yang diletakkan di kawasan berhampiran.

Menyentuh dakwaan pelaksanaan sistem itu akan menguntungkan kroni, Cho Ha menjelaskan, syarikat konsesi tersebut hanya mendapat keuntungan jika ramai pengguna jalan raya disaman.

Jelasnya, kerajaan juga tidak membayar sebarang sewa peralatan atau yuran penyelenggaraan kepada syarikat konsesi yang dilantik itu.

Satu angka yang patut disedari oleh pihak berkenaan bahawa dalam tempoh 10 tahun lalu seramai 70,000 pengguna jalan raya di Malaysia maut akibat kemalangan jalan raya.

Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) menegaskan pelaksanaan AES sejajar dengan kejayaan 19 negara yang menggunakan sistem itu dalam mengurangkan kadar kematian dan kemalangan jalan raya.

Berdasarkan kajian MIROS sebelum ini, 85 peratus penduduk negara ini patuh kepada undang-undang jalan raya tetapi hanya 15 peratus sahaja yang bermasalah.

Golongan kecil itulah yang sedang ditangani dan salah satu langkahnya ialah melalui pelaksanaan sistem AES.

AES tidak perlu dipolitikkan. AES hanya mempunyai satu matlamat dan tujuan iaitu mengurangkan kadar kemalangan jalan raya dan membawa pemandu yang angkuh dan tidak tahu undang-undang ke muka pengadilan.

Pelaksanaan AES merupakan antara kaedah yang boleh digunakan untuk mendidik pengguna jalan raya di negara ini supaya lebih berdisiplin dan mematuhi peraturan jalan raya seperti pematuhan had laju.

Malangnya usaha baik ini akhirnya telah dianggap oleh segelintir masyarakat sebagai bertujuan untuk menyaman pemandu semata-mata.

Memanglah AES merakam pesalah trafik yang melanggar dua kesalahan utama iaitu memandu melebihi had laju atau melanggar lampu isyarat merah.

Oleh itu AES perlu diteruskan untuk mendidik pengguna jalan raya supaya lebih menghormati undang-undang jika mereka tidak mahu dikenakan tindakan saman.

Polis Diraja Malaysia, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Majlis Keselamatan Jalan Raya serta agensi yang berkaitan telah berusaha untuk mengurangkan angka kematian dan kemalangan.

Pelbagai pendekatan pencegahan kemalangan, penguatkuasaan undang-undang dan penggunaan teknologi moden diperkenalkan dari tahun ke tahun tetapi kadar kematian dan kemalangan tidak berubah.

Jadi kenapa pelaksanaan AES juga mahu digagalkan. Sebelum ini banyak usaha dan pembaharuan dilakukan namun kurang berjaya kerana sikap pemandu Malaysia sendiri.

Segelintir pemandu Malaysia gemar memandu laju, suka langgar peraturan lalu lintas dan tidak berdisiplin di jalan raya. Sesuatu perlu dilakukan untuk menghentikan tabiat berbahayakan nyawa sendiri dan orang lain itu.

Jika di negara lain, penggunaan AES dapat membantu mengurangkan kemalangan, di negara kita belum pun bermula sudah berbakul-bakul kritikan disumbatkan.

Selagi kita gemar tolak tarik keputusan yang telah dibuat, maka sampai bila pun tahap pemikiran kita di jalan raya tidak akan berubah.

Pemasangan kamera berteknologi tinggi AES itu membantu memastikan tidak ada pesalah jalan raya yang terlepas daripada tindakan undang-undang.

Kos tinggi yang dibelanjakan itu boleh dianggap sebagai pelaburan bagi mengelakkan negara kehilangan tenaga manusia dan kerugian harta benda akibat kemalangan jalan raya.

Sesungguhnya, tidak ada sebab AES perlu ditangguhkan kerana setiap hari negara menghadapi kisah-kisah kemalangan maut kerana kegagalan pemandu mendisiplinkan diri masing-masing.

0 comments:

share2