Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, December 30, 2011

LALUAN KERETAPI DITENGAH PERKAMPONGAN



1. Di Vietnam, kerajaan tetap berusaha membangunkan negara dengan kemudahan prasarananya. Membina pengangkutan awam untuk kemudahan rakyat adalah satu usaha yang pasti dilakukan oleh mana-mana kerajaan sekali pun walau pun bagaimana susahnya.

2. Sebuah laluan keretapi telah dibina bagi menghubungkan diantara sesebuah bandar di Vietnam dengan memalui sebuah perkampongan. Kerajaan meminta penduduk yang terlibat supaya berpindah namun mereka enggan dan akhirnya laluan keretapi berkenaan terpaksalah melalui kawasan perumahan.

3. Biarpun kemalangan yang melibatkan keretapi dengan penduduk kampong berkenaan berlaku sepanjang tahun, namun mereka masih enggan untuk berpindah.


HANOI - Sebuah desa di sini dianggap antara yang paling berbahaya buat para penghuninya kerana ia terletak amat dekat dengan landasan kereta api.

Ia dikenali sebagai Kham Thien.

Bangunan kediaman terletak di kiri dan kanan landasan kereta api sepanjang 200 meter.

Penduduk enggan meninggalkan bangunan yang terletak di tepi landasan itu walaupun terdapat banyak nahas dan kematian pada setiap tahun.

Mereka masih tinggal di desa itu walaupun pihak berkuasa telah memberikan amaran mengenai kematian dan nahas kereta api. - Agensi

0 comments:

share2