Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, November 15, 2011

Taman Gelora Lokasi Riadah Santai


Jika memperkatakan mengenai Kuantan, pasti yang terlintas adalah Pantai Teluk Chempedak berikutan kemasyhurannya di kalangan penduduk tempatan dan pelancong.

Sebenarnya Kuantan mempunyai pelbagai lokasi menarik lain seperti Taman Esplanade, Air Terjun Pandan, Taman Pertanian Sultan Haji Ahmad Shah dan Pantai Balok.

Tidak terkecuali, Taman Gelora yang terletak tidak jauh dari pusat bandar Kuantan yang turut mempunyai pengunjungnya yang tersendiri.

Menariknya, mereka menjadikan taman rekreasi tersebut sebagai lokasi untuk menjalankan aktiviti riadah bersama keluarga.

Seperti yang semua maklum, aktiviti fizikal tanpa mengira peringkat usia adalah penting untuk kesihatan, namun ketiadaan kawasan sesuai boleh membantutkan usaha tersebut.

Justeru, dengan landskap Taman Gelora yang menarik lagi santai, ia menjadi pilihan buat masyarakat di sini untuk bersenam terutama pada waktu pagi dan petang.

Menurut Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Teruntum, Chang Hong Seong, kira-kira 1,200 masyarakat di sini setiap hari mengunjungi taman rekreasi itu sebagai lokasi untuk mereka bersenam selain meluangkan waktu bersama keluarga.

Beliau berkata, jumlah pengunjung semakin menggalakkan selepas banyak kemudahan disediakan kerajaan negeri seperti laluan joging, peralatan senaman dan gelanggang tenis.

“Malah, terdapat tiga pertubuhan bukan kerajaan (NGO) melakukan senaman berkumpulan pada setiap hari di Taman Gelora dan ini menunjukkan penduduk Kuantan amat mementingkan penjagaan kesihatan.

‘“Mereka bukan sahaja bersenam dan berjoging, malah turut melakukan senamrobik, tarian poco-poco dan taici.

“Lebih menarik apabila diadakan program 10,000 langkah anjuran Nestle dengan kerjasama Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) pada setiap hujung minggu sebagai usaha menerangkan kepada masyarakat bahawa pentingnya menjaga kesihatan," katanya.

Hong Seong berkata, pihak sekolah juga sering memilih taman rekreasi yang terletak berhampiran pantai itu terutama dalam aktiviti perkhemahan peringkat sekolah.

"Suasana akan lebih meriah pada hujung minggu kerana ramai yang datang ke Taman Gelora untuk bersenam atau bersantai bersama ahli keluarga," katanya.

Selain itu, katanya, kerajaan negeri juga bercadang untuk membina laluan basikal di Taman Gelora bagi menarik golongan belia menyertai aktiviti berbasikal.

"Laluan tersebut akan dibina dalam tempoh terdekat selepas menyedari penyertaan golongan belia dalam aktiviti berbasikal amat menggalakkan," katanya.

Tambahnya, penyediaan laluan tersebut juga akan mengekalkan kehijauan sekali gus menggalakkan amalan memelihara alam sekitar di kalangan masyarakat.

"Dengan adanya laluan berbasikal tersebut, diharapkan agar masyarakat di sini terus menjaga kesihatan dan menjadikan Taman Gelora sebagai pusat riadah," kata Hong Seong.

Sementara itu, katanya, pihaknya juga telah memohon penambahan peralatan senaman di kawasan itu kepada MPK pada Mesyuarat Tindakan Peringkat Daerah bagi kemudahan pengunjung.

Dalam pada itu, beliau turut meminta MPK agar mengindahkan Tasik Teratai di Taman Gelora yang ketika ini lebih banyak dipenuhi tumbuhan lain.

"Dalam mesyuarat itu, saya telah mencadangkan agar MPK melakukan sesuatu kepada tasik tersebut supaya ia dapat dipelihara," katanya.



Kemudahan serta suasana Taman Gelora yang cukup kondusif menjadikan lokasi itu pilihan warga Kuantan untuk melakukan aktiviti fizikal bersama keluarga terutama pada hujung minggu.

Bagi Abdul Rani Patmo, 49, trek joging yang melalui deretan pohon rhu di samping lokasinya yang terletak berhampiran pantai menjadi punca beliau datang bersenam di kawasan itu pada hujung minggu.

“Apabila bersenam, kita juga perlu memastikan keadaan kawasannya selesa dan selamat.

‘‘Ciri-ciri itu sememangnya ada di Taman Gelora dan sebab itu ia menjadi lokasi pilihan saya sejak beberapa tahun lalu,” katanya ketika ditemui di sini.

Ridzar Musa, 55, berkata, usia bukan penghalang untuk beliau melakukan aktiviti fizikal demi memperolehi tubuh badan yang sihat.

“Saya sentiasa datang ke sini terutama pada hujung minggu untuk melakukan senaman kerana usia sebegini bukanlah penghalang untuk saya menjaga kesihatan.

“Saya memilih datang ke sini kerana selain dapat berjoging dalam suasana yang santai dan selamat, kerajaan juga menyediakan peralatan senaman lain yang memudahkan pengunjung melakukan aktiviti fizikal,” katanya.

Dalam pada itu, menurut Samsuddin Bakar, 50, beliau juga tidak mahu ketinggalan untuk mengekalkan tahap staminanya dan akan meluangkan masa selama tiga jam pada hujung minggu di Taman Gelora untuk bersenam.

‘‘Saya berharap kemudahan yang ada dapat diselenggara di samping setiap pengunjung perlu menjaganya dengan baik untuk kepentingan semua,” ujarnya.

0 comments:

share2