Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, November 11, 2020

NAJIB GESA KERAJAAN MESTI BANTU RAKYAT, CADANG TIGA CARA KWSP TINGKATKAN PENDAPATAN

  




Kerajaan perlu pertimbangkan cadangan ramai pihak agar pencarum Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dibenarkan membuat pengeluaran sehingga RM10,000 secara ‘one-off’ dari Akaun 1 dan melanjutkan moratorium pinjaman secara pukal.

Ahli Parlimen Pekan, Dato' Sri Mohd Najib Tun Razak berkata dana yang digunakan tidak termasuk dalam perbelanjaan kerajaan atau pengiraan defisit negara.

Katanya, dana tersebut amat diperlukan untuk menambah kitaran wang dalam ekonomi dan pada masa yang sama perbelanjaan kerajaan yang terhad untuk membantu rakyat yang amat terdesak dan terkesan pada masa kini.

Jelas Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) itu lagi, wang yang dikeluarkan oleh pencarum pada masa ini mampu dipulihkan dengan sokongan kerajaan dalam masa beberapa tahun dan masa hadapan selepas krisis COVID-19 berlalu.

“Tanggung jawab kerajaan bukan untuk menafikan pencarum, mengakses wang milik mereka sendiri pada masa paling terdesak.

“Fokus kerajaan pula adalah mencari jalan untuk memulihkan dan memastikan pencarum dengan baki simpanan yang rendah dapat menambah simpanan mereka dengan kadar yang paling cepat. Supaya waktu mereka bersara nanti simpanan di dalam Akaun 1 akan mencukupi,” kata Najib ketika sesi perbahasan peringkat dasar Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan 2021 (Bajet 2021) di Dewan Rakyat, semalam.

Tambah Najib, KWSP mampu meningkatkan pendapatan melalui tiga cara.

“Perkara ini boleh dilakukan dengan tiga cara. Pertama, selepas COVID-19 kerajaan boleh membantu KWSP meraih pendapatan yang lebih dengan memberi projek-projek yang lebih lumayan kepada KWSP. Sebagai contoh projek sebelum ini projek KWASA atas tanah Lembaga Getah Malaysia, Battersea di United Kingdom serta pemilikan 46 peratus dalam syarikat PLUS.

“Kedua, menaikkan semula kadar caruman bulanan majikan dan pencarum selepas krisis COVID-19 tamat.

“Ketiga, mengubah struktur pembayaran dividen kepada struktur berperingkat atau ‘multi-tier dividend structure’ di mana simpanan yang lebih rendah akan terima dividen yang lebih tinggi supaya pembahagian keuntungan KWSP akan lebih memihak kepada pencarum yang mempunyai baki simpanan yang rendah. Dengan ini simpanan masa tua pencarum yang terpaksa mengeluarkan wang secara ‘one-off’ dari Akaun 1 dapat dipulihkan dalam masa terdekat,” katanya Perdana Menteri Keenam itu.

Seterusnya, Najib juga yakin tidak semua pencarum akan mengeluarkan jumlah maksima.

“Kemungkinan jumlah yang diperlukan adalah RM20 bilion atau RM30 bilion. Saya percaya jumlah ini mampu disediakan oleh KWSP tambahan lagi Bank Negara boleh membeli bon-bon kerajaan yang dimiliki oleh KWSP.

“Kita bukan mahu memaksa KWSP untuk mencairkan aset ekuiti pada masa nilai aset rendah. Secara tidak langsung menambah wang dalam kitaran atau ‘money circulation’ dalam ekonomi agar pekerjaan dapat diselamatkan dan ekonomi dapat dirancakkan dengan penambahan permintaan ini, merupakan keutamaan kita,” katanya.

Dalam pada itu Najib turut berharap moratorium akan dipanjangkan secara pukal sehingga enam bulan.

“Pinjaman moratorium dipanjangkan secara pukal sehingga enam bulan perlu dipertimbangkan sehabis baik oleh kerajaan.

“Kalaulah PKPB (Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat) boleh dilanjutkan berkali-kali dan ini akan menjejaskan pendapatan rakyat, kenapa pula moratorium tak boleh dilanjutkan secara ‘automatik’ dan pukal sekali lagi. Sedangkan bank-bank masih meraih keuntungan yang besar,” katanya lagi.

Ini kerana ujarnya, kebanyakan bank memberi moratorium kepada B40 dan golongan M40 merasa terpinggir sedangkan mereka juga merasa kesukaran dalam krisis pandemik COVID-19.

“Malah rata-rata golongan M40 menyuarakan ketidakpuasan mereka bahawa bajet ini tidak banyak memberi manfaat kepada mereka. Takkan kerajaan nak tunggu M40 berubah menjadi B40, baru mereka diberi moratorium, ” tegasnya lagi.

Begitu juga Najib mencadangkan agar inisiatif moratorium perlu dipanjangkan kepada peminjam termasuk dari Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) dan TEKUN untuk tempoh enam bulan akan datang sehingga 30 Jun 2021.

0 comments:

share2