Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, January 29, 2018

MICHELLE YEOH PUJI USAHA NAJIB PERJUANG ISU ROHINGYA


Image result for michelle yeoh rohingya


COX´S BAZAR (Bangladesh), -- Seniwati Hollywood kelahiran Malaysia, Tan Sri Michelle Yeoh, yang juga Duta Muhibbah Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa Bersatu (UNDP), memuji Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dan kerajaan Malaysia kerana berusaha membantu pelarian Rohingya, termasuk memperjuangkan nasib mereka.

Beliau berkata Najib dan Malaysia melaksanakan usaha mengagumkan berhubung perkara itu dan sebagai negara berjiran, Malaysia amat perlu membantu masyarakat Rohingya yang mengalami penderitaan dan penindasan di Myanmar.

"Kami amat bangga dengan hakikat bahawa beliau adalah orang yang mula-mula sekali memperjuangkan perkara itu sebagai jiran yang baik dan melakukan perkara yang tepat sebagai manusia. PM kita mempamerkan ciri kepimpinan yang sungguh hebat bersama-sama kerajaan Bangladesh serta rakan kita di (Arab) Saudi dan UAE (Emiriyah Arab Bersatu)," kata Yeoh kepada pemberita semasa melakukan lawatan ke kawasan pelarian Rohingya di sini pada Sabtu.

Yeoh adalah antara anggota delegasi khas Malaysia ke Cox´s Bazar yang diketuai Panglima Angkatan Tentera Jen Tan Sri Raja Mohamed Affandi Raja Mohammed Noor. Rombongan itu melawat Hospital Medan Malaysia yang memulakan operasinya pada 31 Nov lepas dan kem pelarian Balukhali, yang terletak kira-kira 10 minit perjalanan dari hospital itu.

Yeoh berkata pemergian delegasi itu adalah mewakili Najib dan akan mengemukakan laporannya kepada beliau sebaik sahaja mereka pulang ke tanah air.


0 comments:

share2