Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, September 30, 2013

EXPO BUKU ISLAM SASAR 100,000 PENGUNJUNG


KUANTAN 29 Sept. - Lebih 100,000 orang dijangka mengunjungi Ekspo Buku Islam (EBI) yang diadakan selama 10 hari bermula kelmarin di ruang legar pusat membeli-belah Kuantan Parade di sini.

Ekspo tahunan yang bermula pukul 10 pagi sehingga 9 malam itu melibatkan sebanyak 70 gerai dengan disertai 40 penerbit dari seluruh negara.

Selain pameran dan jualan buku dengan tawaran harga istimewa, pelbagai aktiviti turut disediakan seperti persembahan nasyid, pelancaran buku terbaharu dan sesi bertemu ikon terkenal antaranya Ustaz Don Daniyal Biyajid .

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita dan Keluarga, Komunikasi dan Multimedia negeri, Datuk Shahaniza Shamsuddin berkata, ekspo yang dianjurkan oleh kerajaan negeri, Majlis Belia Negeri Pahang (MBNP) serta Perbadanan Perpustakaan Awam Pahang itu turut mendapat kerjasama Sinergi Ilmu Resource Sdn. Bhd. dan merupakan kali kedua diadakan di Pahang.

Menurut beliau, ekspo itu diadakan bertujuan mengajak serta memupuk minat membaca dalam kalangan belia di negeri ini.

"Minat membaca bahan-bahan ilmiah sebegini di kalangan remaja semakin pudar dan terhakis dengan aktiviti tidak sihat selain terdedah dengan bacaan lain," katanya ketika ditemui selepas majlis perasmian ekspo tersebut di sini.

Kata beliau, program itu juga dapat membantu menyebarkan ilmu bermanfaat kepada remaja dan masyarakat Islam.

"Saya harap program ini menyumbang kepada pembentukan masyarakat lebih baik kerana mereka kini semakin dihimpit dengan kemelut sosial yang semakin parah," katanya.

Tambah beliau, ekspo yang berorientasikan keislaman itu juga mampu membantu penyebaran ilmu Islam kerana mesej agama yang terkandung di dalam setiap judul buku akan dapat dihayati setiap umat di negeri ini.

"Saya berharap ekspo ini menjadi program tahunan pada masa akan datang dan memberi manfaat kepada seluruh masyarakat negeri ini," katanya.

0 comments:

share2