Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, February 27, 2020

HANYA AGONG BOLEH MENENTUKAN SIAPA YANG MEMPUNYAI MAJORITI DAN MENJADI PERDANA MENTERI




PETALING JAYA: Tiada sesiapa pun boleh mengenakan syarat terhadap Yang di-Pertuan Agong dalam memutuskan siapa yang mengawal majoriti di Dewan Rakyat, kata hakim bersara Gopal Sri Ram


Beliau berkata Agong boleh menentukan siapa yang mempunyai majoriti dan menjadi perdana menteri, dan tiada sesiapa boleh menentukan Agong dan perdana menteri tentang bagaimana Kabinet harus diwujudkan.


Sementara itu, peguam Syed Iskandar Syed Jaafar Al-Mahdzar berkata mana-mana ahli Parlimen pembangkang boleh memulakan undi tidak percaya terhadap perdana menteri jika mereka tidak berpuas hati dengan pembentukan Kabinet.

“Sekiranya undi itu berjaya, Kabinet juga tumbang. Kemudian Agong mempunyai pilihan untuk menggesa pilihan raya umum atau memilih MP lain sebagai perdana menteri,” tambahnya.


Semalam, Setiausaha Agung Umno, Annuar Musa berkata ahli Parlimen dari Barisan Nasional dan sekutunya PAS menggesa pilihan raya umum baru untuk memilih kerajaan baru.


Beliau berkata mereka menyuarakan sokongan kepada Mahathir untuk mengetuai kerajaan baru dengan syarat DAP tidak akan menganggotai mana-mana gabungan baru.


Beliau berkata BN – diwakili Umno, MCA dan MIC – serta PAS dan PBRS Sabah juga tidak bersetuju cadangan Mahathir memilih ahli Parlimen secara berseorangan untuk membentuk “kerajaan perpaduan” tanpa pembangkang.


SUMBER : FMT




0 comments:

share2