Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, November 3, 2018

PENDAPAT:BELANJAWAN 2019


Image result for belanjawan 2019


Terlalu Bergantung Pada Petronas or Petro Monies, Penguncupan Kutipan Fiskal dan Defisit yg Melebar.

Mungkin ada baiknya pada tahun ini saya tidak dipanggil menjadi panel mengalisa Belanjawan di kaca TV seperti tahun - tahun yg lepas. Pening juga kepala kalau diminta berbuat sedemikian apabila belanjawan 2019 menzahirkan pendekatan fiskal yg menguncup.

Saya tidak mahu menumpukan pada aspek aspek lain Belanjawan 2019 kerana setiap Kerajaan mempunyai cara utk memakmurkan Rakyat dan negara. Saya percaya ramai yg boleh dan akan memberi pendapat dan pandangan tentang perkara2 yg sedemikian.


Saya lebih mahu menumpukan kepada perkara yg lebih asas iaitu pengurusan pendapatan dan perbelanjaan Kerajaan, impak jangka panjang dan pendek. Walaupun saya nampak usaha2 kerajaan utk berbelanja berhemah, penguncupan pendapatan kesan daripada gerakan populis mengantikan GST akan memberikan impak negatif berterusan pada negara.

Kita semua sedia maklum SST yg dilaksanakan kerajaan tidak mampu.setakat ini menurunkan harga barang, yg pada masa yg sama kesannya telah dpt kite lihat dimana kantung pendapatan kerajaan berkurangan. Unjuran 3.7% defisit pada 2018 jauh tersasar daripada unjuran 2.8% unjuran tahun lepas. Meletakkan kesalahan pada org lain tidak akan dpt menyelesaikan masalah!

Lebih membimbangkan lagi, Kerajaan seperti memaksa 'special dividend' RM30 billion daripada Petronas yg kita semua tahu perniagaan oil dan gas makin lama makin mencabar, reserve minyak dan gas makin berada jauh 'deep water' dan gas pula lebih banyak kandungan 'carbon' yg memerlukan modal perbelanjaan atau CAPEX utk terus berdaya saing diperingkat antarabangsa. Berterusan kebergantungan pada dividen Petronas atau Petro Monies pada saya adalah 'a backward step'.

Satu lagi 'Backward Step' seperti saya sebutkan tadi penghapusan GST. Mungkin kita adalah satu satu negara yg 'step backward' menghidupkan semua SST bukan sahaja kurang hasil pendapatan tetapi juga gagal menurunkan harga barang. Hasil yg paling terus adalah defisit terus melebar kepada 3.7%. Penarikan subsidi atau menjuruskan kepada subsidi tertumpu walaupun saya anggap baik, tetapi impak akan terus dirasai.

Saya menjangkakan Penarafan Kredit Antarabangsa akan menurunkan kredit rating kita berdasarkan perkara2 yg saya sebutkan tadi; pendapatan kantung negara akan terus tertekan pada masa hadapan. Berterusan menyalahkan orang lain, unfortunately will not able to do the tricks to improve our credit rating as the international community will only see Malaysia as one entity!

Berapa lama lagi kita masih boleh bertahan bergantung pada Petronas dan Petro Monies; berapa banyak lagi percukaian baru yg perlu dilaksanakan semata mata mahu mempertahan ego menunjukkan kononnya SST lebih baik, berapa banyak lagi subsidi yg akan ditarik, akan terus menghantui ekonomi Malaysia pada masa masa mendatang.

Saiful Zaini Mohd Bokhari
Kuala Lipis
3 Nov 2018

0 comments:

share2