Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, November 14, 2018

AHLI PARLIMEN DAP DISELAR MENIPU TUDUH KERAJAAN TERDAHULU TIDAK PERNAH BANTU SEKOLAH TAHFIZ





Dewan Rakyat sesi petang kembali kecoh apabila Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) berang dengan sikap Ahli Parlimen Rasah melemparkan dakwaan kononnya BN dahulu tidak pernah memberi bantuan kepada sekolah tahfiz.

Blok Pembangkang meminta agar Ahli Parlimen Rasah kembali menarik dakwaan tersebut kerana ia adalah satu penipuan secara terang-terangan.

Ahli Parlimen BN mengemukakan pelbagai bukti setelah Speaker Dewan Rakyat, Datuk Mohamad Ariff Md Yusof memohon agar membantu memberi maklumat kepada Ahli Parlimen Rasah dan setelah berpuas hati, Speaker meminta Rasah menarik balik tuduhan tersebut.

Namun sayangnya sikap degil Rasah mengundang kekecohan berlarutan sehingga perkataan ‘bodoh’ dan ‘kurang ajar’ bergema di dalam dewan.

Punca kekecohan sebenarnya bermula apabila Ahli parlimen Lembah Pantai mencelah dengan menyatakan bahawa kerajaan UMNO BN dahulu tidak pernah memberi bantuan kepada sekolah tahfiz.

Dalam jawapannya Rasah mengatakan Bajet 2018 yang dibentangkan semasa pemerintahan BN tiada langsung memberi bantuan kepada sekolah tahfiz, “Rujuk balik Belanjawan tahun lepas.. bantuan untuk sekolah tahfiz zero… tapi PH beri RM50 juta”.

Rembau: Benda yang tidak betul tidak boleh disebut.
Pasir Salak : Ni kawan U nak betulkan Fact
Rembau: Mana tidak pernah bagi.. 80 juta… 50 juta.. 30 juta.. bekas Menteri Pendidikan ada disini… kalau nak bahas mana boleh menipu terang-terang macam itu. Tidak malu ke Rasah. Lembah Pantai dan Rasah menipu terang-terang tidak malu ke.. Takde ada kelas langsung…
Pasir Salak: u are lying… this is lying.. u menipu dewan.. Tarik balik…

Untuk rekod, dalam Belanjawan 2018, Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan peruntukan RM50 juta kepada GiatMara bagi membaik pulih dan menyelenggara sistem pendawaian di semua sekolah Tahfiz yang berdaftar.

Selain itu, dalam bajet 2017 juga, peruntukan RM80 juta kepada 819 Sekolah Pondok, Sekolah Menengah Agama Rakyat (SMAR) dan Institusi Tahfiz Berdaftar juga diberi dan ini adalah adalah bukti komitmen kerajaan UMNO BN dalam memperkasa pendidikan Islam.

Agihan RM50 juta kepada Sekolah Pondok dan SMAR adalah di bawah Tabung Khas Penambahbaikan dan Penyelenggaraan Sekolah seperti yang diumumkan dalam Bajet 2017, termasuk bagi RM30 juta bagi menyelaras dan membangunkan pendidikan tahfiz melalui Dasar Pendidikan Tahfiz Negara (DPTN).


0 comments:

share2