Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, July 19, 2018

KERAJAAN PH KEKAL DENGAN PERANGAI PEMBANGKANG



Kerajaan PH Kekal Dengan Perangai Pembangkang



KERAJAAN Pakatan Harapan (PH) terus kekal dengan perangai seperti menjadi pembangkang sebelum pilihan raya lalu.

Sikap defensif, terlalu takut ditegur dan mudah “meroyan” masih jelas kelihatan pada pemimpin-pemimpin PH.

Sebagai kerajaan, PH ialah sebuah kerajaan yang tertutup, takut dikritik dan sukar mengaku kesalahan.

Kerajaan telah beberapa kali membuat pusingan U melibatkan keputusan-keputusan penting, seperti janji menangguh pembayaran PTPTN, pelupusan kereta lebih 10 tahun, dan peraturan sekat tukang masak asing.

Kesemuanya dibuat tanpa berbincang dengan pihak berkepentingan, dan bersalahan sama sekali dengan pendirian yang selalu dilaungkan selama ini apabila mengkritik kerajaan Barisan Nasional dulu.

Boleh dilihat pemimpin-pemimpin PH bersikap defensif dan ego, tidak mengakui kesilapan apabila beberapa keputusan yang dikritik dikatakan masih dalam kajian sedangkan sebenarnya keputusan dibuat tanpa berbincang dengan mana-mana pihak.

Ini menunjukkan berlaku amalan buruk hanya mendengar pandangan satu pihak, yang kemungkinan besar ialah pihak yang dikenali dan mempunyai hubungan baik dengan PH.

Malah terdapat beberapa keputusan yang dibuat tanpa rasa malu atau tidak memikirkan isu moralnya seperti melantik begitu ramai pegawai khas dan pegawai khas yang berorientasi seksual songsang.

Sikap defensif ini amat jelas ditunjukkan oleh pemimpin-pemimpin PH apabila menjawab soalan diajukan, seolah-olah terlalu takut kesilapan terdedah.

Terbaharu, kekecohan di Parlimen pada hari pertama sesi bermula, yang menunjukkan prinsip kedaulatan undang-undang diabaikan malah dihalang untuk dibicarakan apabila kesilapan itu ditunjukkan oleh pihak pembangkang.

Banyak pihak dalam kalangan pengamal undang-undang sendiri menjelaskan bahawa tidak mematuhi peraturan tempoh menamakan speaker itu sesuatu yang serius.

Apa yang berlaku di Parlimen baru-baru ini jelas menunjukkan yang kerajaan PH berusaha sedaya upaya menutup kesalahan mereka.

Sekarang ini, debat pelaksanaan cukai jualan dan perkhidmatan masih berjalan, dan kerajaan PH tidak meraikan langsung pandangan yang berbeza.

Kalau dulu selalu disebut kerajaan mesti berunding dengan rakyat, era kerajaan lebih tahu (government knows best) sudah berakhir, sekarang mereka paling kuat memegang pendirian kerajaan tahu segala-galanya.

Lihat sahajalah Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang masih dominan dan nampak masih mahu membuat semua keputusan sendiri.

Banyak perkara, tentang keperluan projek-projek pengangkutan dan pembangunan tertentu, diputuskan dan rakyat dipaksa menerimanya tanpa soal.

Pada masa yang sama, kepimpinan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak terus diburuk-burukkan dan dijadikan alasan apabila tidak dapat menunaikan janji.

Pemerintahan beliau dijadikan momokan untuk mengalih perhatian daripada masalah dan kegagalan kerajaan hari ini.

Kerana perangai takut mengaku salah inilah, begitu banyak sumber dan masa diperlukan oleh kerajaan PH untuk tentera siber bagi membalas kritikan, mengalih isu, menyerang seteru politik dan bermacam kempen siber lain demi mempertahankan diri.

Ketakutan ini mungkin disebabkan mereka sendiri tahu apa yang mereka lakukan selama ini, dan bimbang perkara yang sama dikenakan pada mereka pula.

Kempen PH sejak bertahun sebelum pilihan raya lalu ialah kempen yang penuh manipulasi dan berbentuk negatif.

Kesannya politik negara telah terkesan oleh budaya buruk yang dibawa dan disuburkan itu.


0 comments:

share2