Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, October 4, 2017

[ROMPIN] SELAMATKAN LONGKANG DARIPADA MINYAK


Selamatkan longkang daripada minyak


Bukan sekadar memudahkan peniaga makanan membuang minyak masak terpakai, ia sekali gus mengelak longkang menjadi kotor dan bermasalah.

Itulah inisiatif yang diambil Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) Cawangan Rompin dengan mengagihkan tong kepada peniaga gerai makan di Pesta Rompin 2017 yang berakhir Ahad lalu.

Pegawai Penguatkuasa SWCorp Cawangan Rompin, Chang Ana, berkata, pada pesta itu semua peniaga terlibat dilarang membuang minyak masak terpakai terus ke dalam longkang.

Menurutnya, perbuatan itu boleh menyebabkan longkang tersumbat atau mengeluarkan bau busuk yang boleh mendatangkan rasa kurang senang kepada pengunjung.

"Sepanjang berlangsung Pesta Rompin 2017 baru-baru ini, kita telah mengedarkan 20 tong kepada peniaga-peniaga makanan dan mereka menyambut baik usaha ini.

"Sehingga hari penutup, kita berjaya mengumpul sebanyak 55 kilogram minyak masak terpakai," katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Chang Ana berkata, jika tong itu tidak diagihkan sebahagian peniaga mengakui sebelum ini mereka membuang minyak terpakai terus ke dalam longkang.

Bagaimanapun, berdasarkan pemerhatiannya, ada juga peniaga yang mengumpul minyak masak terpakai dengan tong sendiri dan dibawa pulang untuk dijual di tempat mereka.

Beliau turut menzahirkan penghargaan kepada semua peniaga terlibat yang menyokong kempen Save Drain Save Oil dengan menghantar minyak kepada pihaknya tanpa dikenakan bayaran.

"Minyak ini kita akan kumpul bersama dengan minyak terpakai lain yang dihantar peniaga tempatan ke pusat kitar semua SWCorp Cawangan Rompin sebelum dijual kepada pihak berkenaan," katanya.

"Tahniah dan kepada semua yang bekerjasama menjayakan kempen ini. Semoga amalan ini berterusan agar persekitaran bersih, sihat dan selamat," katanya.


0 comments:

share2