Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, October 24, 2017

'GARA-GARA MULUT CELUPAR MAHATHIR'




Keturunan Bugis di Indonesia melahirkan rasa tidak puas hati dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad yang mendakwa bahawa suku kaum Bugis sebagai lanun.

Seorang keturunan Bugis, Andi Makmur Andi Rahman berkata selaku warganegera Indonesia yang berketurunan Bugis berasa amat kecewa dengan kenyataan yang dikeluarkan Dr Mahathir itu.

Menurutnya, kenyataan itu tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seseorang yang telah mentadbir Malaysia lebih daripada 20 tahun.

"Ketika berkuasa beliau begitu diktator dan tidak boleh mana-mana pihak melabelkan kaum di negera ini.

"Namun perkara sebaliknya berlaku apabila beliau tidak mempunyai kuasa begitu mudah beliau mengeluarkan kenyataan yang menghina kaum lain," katanya.

Dr Mahathir dalam Perhimpunan Sayang Malaysia Hapuskan Kleptokrasi Sabtu lalu, menyatakan bahawa dia (Datuk Seri Najib Tun Razak) berasal dari launun Bugis, sesat hingga sampai Malaysia dan mengarahkan Najib balik ke Bugis.

Andi Makmur berkata, Perdana Menteri keempat itu sudah lupa sejarah yang mana Sultan Melaka pernah meminta bantuan lima bersaudara iaitu tentera Bugis dalam menentang penjajah.

Tambahnya, bangsa 'Kutty' hanya tahu menjadi pembelot dan segala perbuatan mereka lakukan adalah untuk ahli keluarga sendiri.

"Bangsa kamu adalah bangsa yang hina, selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim dituduh dengan pelbagai tuduhan kini Dr Mahathir mengangkat semula bekas timbalan beliau itu.

"Kini cuba untuk memperlekehkan Perdana Menteri apa yang pasti tindakan yang dilakukan oleh beliau kerana ingin berkuasa dan disanjungi semula," katanya.

Andi Makmur berkata, beliau menyeru kaum Bugis supaya menentang penghina yang dilakukan oleh Dr Mahathir kerana apa yang dilakukan itu tidak sepatutnya diucap oleh seorang pemimpin.

Difahamkan beberapa kumpulan yang dikenali sebagai Front Islam dan keturunan Bugis Jakarta akan mengadakan tunjuk perasaan di hadapan Kedutaan Malaysia di Jakarta.


0 comments:

share2