Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, August 9, 2017

PENJELASAN DAH DIBERI... TINDAKAN 'PUKUL BORONG' ISU 1MDB UNTUK KEPENTINGAN POLITIK


Image result for 1mdb


Kuala Lumpur – Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional (BNBBC) Johor, Datuk Samsol Bari Jamali berkata mana-mana pihak dialu-alukan untuk mendapatkan maklumat serta penjelasan daripada pihak pengurusan 1Malaysia Development Berhad (1MDB) dan bukannya ‘pukul borong’ terhadap isu tersebut demi kepentingan politik semata-mata.

Menurut beliau mereka yang tidak berminat untuk mendapatkan penjelasan sebenarnya lebih terarah kepada hala tuju berkenaan tanpa menyelidiki dan sekaligus berniat menconteng imej terhadap kerajaan.

“1MDB digunakan untuk kepentingan politik. Mereka tidak mahu mendengar penjelasan apatah lagi untuk membuat penyelidikan kerana niat sebenar adalah untuk menconteng imej terhadap anak syarikat kerajaan itu.

“Sedangkan jika adanya pertemuan dengan pihak yang berkenaan sudah pastilah segala persoalan dan juga perkara yang berbangkit dapat dijawab sebaik mungkin. Apabila kita mendengar, kita akan faham dan akhirnya akan dapat membuat penilaian sebaik mungkin.

“Pada saya yang digembar-gemburkan mengenai soal 1MDB hari ini oleh sesetengah pihak adalah lebih kepada bentuk hukuman terhadap individu tertentu dan bukannya kepada soal penjelasan atau pemahaman sedangkan segala yang perlu telah dilakukan oleh pihak 1MDB,” katanya kepada UMNO-Online, di sini, hari ini.

Malah kata beliau lagi, dalam Jawatankuasa Kira-Kira Wang negara (PAC) wakil-wakil rakyat pembangkang turut ada dan apa lagi bentuk penjelasan yang perlu dilakukan kerana konsistensi 1MDB tidak diragui sama sekali .

Sebelum ini, dilaporkan Pas berpuas hati dengan hasil sesi meja bulat bagi membincangkan isu 1MDB. Timbalan Presiden Pas, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihaknya menerima penjelasan oleh Presiden dan Pengarah Eksekutif 1MDB, Arul Kanda Kandasamy mengenai pelan rasionalisasi yang dicadangkan beliau bagi mengatasi kemelut 1MDB.

Bagaimanapun katanya, Pas melihat ada keperluan untuk Parlimen memantau aset 1MDB yang diambil alih Kementerian Kewangan.

Samsol yang juga Ahli Dewan Undangan negeri (ADUN) Semarang seterusnya menambah menerusi PAC bukankah wakil pembangkang mendapat gambaran secara menyeluruh mengenai soal 1MDB.

“Pada saya konsistensi dan niat yang baik ianya akan menyelesaikan apa yang dihadapi oleh 1MDB hari ini dan ianya memerlukan sokongan banyak pihak. Jadi mana-mana pihak yang ingin mendapat penjelasan amatlah dialu-alukan dan ianya satu medan yang cukup baik kepada smeua pihak,” katanya.


0 comments:

share2