Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Friday, June 23, 2017

'TILAWAH AL-QURAN ' 24 JAM TANPA HENTI


'Tilawathon al-Quran' 24 jam tanpa henti


Sabak Bernam - Sekolah Agama Menengah (Sam) Bagan Terap melakar sejarah apabila seramai 30 pelajarnya membaca al-Quran tanpa henti selama hampir 24 jam.

Program dikenali 'Tilawathon al-Quran' itu julung kali diadakan bermula jam 1.30 petang kelmarin dan berakhir pada jam 12.30 tengah hari, semalam.

Pengetuanya, Zabaidah Jamari berkata, program yang bertujuan mewujudkan generasi mencintai al-Quran itu adalah julung kali diadakan di sekolah itu dan daerah Sabak Bernam.

"Bacaan al-Quran ini akan berkumandang berterusan tanpa rehat kecuali waktu solat dan berbuka puasa di Surau al-Hidayah sekolah ini," katanya.

Zabaidah berkata, sebanyak 17 sekolah sekitar turut menyertai program yang bermatlamatkan melahirkan masyarakat yang suka membaca, mengkaji dan memahami kandungan al-Quran.

"Daripada jumlah sekolah itu, seramai 68 pelajar Tingkatan 5 dan guru pengiring dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Ungku Aziz dan Sungai Besar serta sekolah lain menyertai program ini pada hari ini," katanya.

Beliau memberitahu, setiap peserta akan duduk secara berkumpulan dan bacaan mereka akan disemak guru pengiring dan peserta lain.

"Ini sekali gus dapat membantu pelajar membaca al-Quran dengan tartil, tertib dan tajwid yang betul," katanya.

Menurut Zabaidah, pihak sekolahnya turut merancang mengadakan program itu setiap kali Ramadan di surau sekolah itu yang berjaya dinobatkan sebagai johan bagi anugerah surau imarah 2017 peringkat negeri.

"Objektif penganjurannya sebagaimana kita tahu, al-Quran adalah panduan kehidupan, maka itu sebabnya kita mengadakan program seperti ini," katanya.


0 comments:

share2