Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, June 17, 2017

KERAJAAN JAMIN BEKALAN BAHAN MENTAH MENCUKUPI


Kerajaan jamin bekalan bahan mentah mencukupi sempena Aildilfitri


Kota Bharu - Kerajaan memberi jaminan bekalan bahan mentah mencukupi bagi menghadapi permintaan sempena musim perayaan Aidilfitri yang menjelang tiba tidak lama lagi, kata Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman.

Beliau berkata, kementeriannya akan memastikan barangan itu sentiasa ada bagi mengelak faktor kekurangan bekalan berkenaan yang boleh menyumbang kepada harga barangan melambung tinggi di pasaran.

"Kalau ikut kementerian, kita bekalkan secukupnya (bahan mentah) supaya tidak berlaku faktor kurang bekalan (yang boleh) menyebabkan harga (barangan) naik.

"Tapi saya ingat sikit-sikit itu adalah naik (harga bahan mentah)... biasalah musim perayaan, tapi tidaklah melampau. Pengguna jangan bimbang," katanya ketika ditemui pemberita pada Majlis Berbuka Puasa Belia dan Beliawanis Kelantan di sini, malam tadi.

Tajuddin menasihatkan pengguna agar bijak memilih kedai ketika melakukan pembelian bagi mengelak mereka membeli bahan mentah dengan harga yang mahal.

"Pengguna pun kena cerdik juga, jangan main ikut sahaja harga yang orang letak... kalau tak munasabah, pergi ke kedai lain," katanya.

Mengulas lambakan mempelam harum manis, Tajuddin berkata Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) dijangka mengambil alih pemasaran buah berkenaan bagi memastikan ia dijual dengan harga yang menguntungkan pengusaha.

Beliau berkata, satu perbincangan mengenai perkara itu akan diadakan untuk mencari penyelesaian jangka panjang dan pendek bagi mengelak perkara sama berulang.


0 comments:

share2