Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, May 18, 2017

[LIPIS] TERBANTUT NAK TUNAIKAN SOLAT ISYAK


Terbantut nak tunaikan solat Isyak


Hasrat seorang wanita warga emas untuk menunaikan solat Isyak terbantut apabila dia melihat percikan api di bahagian ruang tamu rumahnya di Kampung Keledek di sini, malam semalam.

Difahamkan ketika kejadian kira-kira jam 9 malam itu, Maimunah Ali Piah, 88, bersendirian di rumahnya sebelum melihat api di bahagian peti televisyen serta bahagian dinding ruang tamu rumah.

Terkejut melihat api tersebut warga emas terbabit menjerit meminta tolong sebelum jeritannya didengari oleh jiran tetangga.

Jiran-jiran yang datang ke rumah Maimunah kemudiannya membantu memadamkan kebakaran terbabit dan membawa keluar warga emas berkenaan ke tempat selamat.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Lipis, Penolong Penguasa Bomba Haslizan Ramli berkata, pihaknya menerima panggilan telefon pada jam 9.07 malam sebelum bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, tujuh anggota bersama dua buah jentera sampai di tempat kejadian pada jam 9.34 dan mendapati telah berlaku kebakaran sebuah rumah papan di bahagian ruang tamu yang melibatkan televisyen dan dinding rumah.

"Ketika pasukan bomba sampai, api telah berjaya dipadamkan oleh orang awam yang datang membantu.

"Bantuan pemadaman api peringkat awal dari penduduk setempat telah menyelamatan nyawa dan harta benda milik mangsa. Operasi tamat sepenuhnya pada jam 10.02 malam,"katanya di sini, semalam.

Dalam pada itu Haslizan turut menasihatkan orang ramai agar memastikan semua suis elektrik ditutup dan ditanggalkan dari soket sejurus selesai digunakan.

Tambahnya, masyarakat juga disaran memeriksa setiap peralatan elektrik bagi memastikan ia sentiasa dalam keadaan baik.

"Kami juga ingin menasihatkan masyarakat agar tiada penggunaan berlebihan dari satu soket.

"Selain itu, perlu pastikan bahan mudah terbakar seperti langsir, kertas dan pakaian jauh dari punca haba bagi tujuan menghalang api dari merebak dengan cepat," katanya di sini hari ini.


0 comments:

share2