Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, April 18, 2017

BUAYA BAHAM ANAK GAJAH DIBELASAH GENG GAJAH DEWASA



Lilongwe – Dunia haiwan liar merupakan perjuangan antara hidup dan mati. Sang gagah memangsa yang lemah merupakan kitaran wajar lazim setiap hari.

Namun, bagaimana jika seekor buaya ingin memangsa seekor gajah kecil? Itulah kes yang berlaku di Taman Negara Liwonde, kira-kira 300 kilometer dari ibu kota Malawi, Lilongwe baru-baru ini.

Kisahnya bermula apabila seorang pelancong sedang merakam sekelompok gajah yang bergerak di tepian sungai untuk mencari air minuman bagi melepaskan dahaga dan menyejukkan tubuh.

Tiba-tiba tanpa diduga seekor buaya yang nampaknya memang sudah lama mengintai jauh pergerakan anggota rombongan mamalia itu segera menyambar belalai seekor anak gajah.

Menurut media antarabangsa, pelancong yang merakam peristiwa nadir itu dari perahunya sendiri dapat menyaksikan sang bedal berusaha sekuat tenaga untuk membunuh mangsanya.

Sementara anak gajah itu yang kelihatan panik cuba bertarung nyawa dengan menggoyang-goyangkan kepalanya untuk melepaskan gigitan sang buaya sebelum pemangsa ke daratan.

Sementara buaya itu tetap bergayut di belalai si gajah kecil terseut. Situasi cemas itu memaksa gajah dewasa lain berkumpul tetapi mereka juga pasrah tidak dapat berbuat apa-apa.

Dan untuk beberapa detik nampaknya anak gajah itu akan menjadi mangsa buaya. Untuk rekod, banyak kes di benua Afrika menyaksikan anak gajah biasanya maut dibaham buaya di sungai.

Namun, tuah menyebelahinya apabila kelompok gajah dewasa itu kemudian memutuskan untuk membantu si anak dan mereka bersama-sama menginjak-injak reptilia ganas tersebut.

Diinjak beramai-ramai oleh sejumlah gajah yang bertubuh besar itu akhirnya membuatkan buaya berkenaan lantas terpaksa menyerah dengan melepaskan gigitan cengkaman gigi tajamnya.

Peristiwa unik ini dirakamkan menerusi video amatur yang dilakukan oleh Alexander Makanga, pakar bioperubatan kelahiran Malawi yang kini menetap di Britain.



0 comments:

share2