Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, March 7, 2017

MAHKAMAH TOLAK PERMOHONAN GUAN ENG, LI KOON


Lim Guan Eng


Georgetown - Ketua Menteri Lim Guan Eng dan ahli perniagaan Phang Li Koon hari ini gagal dalam percubaan untuk mengisytiharkan Seksyen 62 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 sebagai tidak berperlembagaan dan tidak sah selepas Mahkamah Tinggi menolak permohonan mereka.

Hakim Datuk Hadhariah Syed Ismail memutuskan bahawa Seksyen 62 Akta SPRM adalah mengikut perlembagaan dan sah kerana seksyen itu tidak menghalang hak tertuduh mendapatkan perbicaraan yang adil dan saksama.

"Beban masih terletak pada pihak pendakwaan untuk membuktikan kes tanpa keraguan yang munasabah," kata beliau.

Hakim menegaskan, kedua-dua tertuduh masih mempunyai hak untuk mendapatkan perbicaraan yang adil dan hak mereka tidak terjejas oleh Seksyen 62 kerana seksyen itu hanya meminta mereka (tertuduh) mengemukakan pembelaan mereka untuk mempercepatkan perbicaraan.

"Jadi, saya tidak nampak mengapa Seksyen 62 bercanggah dengan Perkara 5 (1) dan 8 (1) Perlembagaan Persekutuan," kata beliau dan mengarahkan Guan Eng dan Lihat Khoon untuk memfailkan pembelaan dalam tempoh dua minggu.

Peguam Gobind Singh Deo, yang mewakili Lim dan Datuk V. Sithambaram mewakili Phang memberitahu mahkamah bahawa mereka akan memfailkan rayuan terhadap keputusan hari ini di Mahkamah Rayuan di Putrajaya.

Hadhariah kemudian mengingatkan kedua-dua pihak bahawa perbicaraan akan bermula pada 27 Mac dan masih berjalan dan beliau tidak mahu perbicaraan ditangguhkan kerana kes itu melibatkan kepentingan awam.

Hakim menetapkan 20 Mac untuk pengurusan kes. Pada 30 Jun tahun lepas, Guan Eng mengaku tidak bersalah atas pertuduhan rasuah berhubung penukaran status tanah daripada pertanian kepada perumahan serta pembelian lot tanah dan banglo di bawah nilai pasaran.

Bagi pertuduhan pertama, Guan Eng dituduh sebagai penjawat awam, iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, menggunakan kedudukannnya untuk mendapatkan suapan untuk dirinya dan isterinya, Betty Chew Gek Cheng, dengan meluluskan permohonan penukaran tanah pertanian kepada perumahan awam di daerah baratdaya Pulau Pinang kepada sebuah syarikat, Magnificient Emblem Sdn Bhd.

Guan Eng, 56, didakwa melakukan kesalahan itu semasa mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Perancang Negeri Pulau Pinang di Bilik Gerakan, Tingkat 28, Bangunan KOMTAR pada 18 Julai, 2014.

Beliau didakwa mengikut Seksyen 23 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali ganda jumlah atau nilai suapan, atau RM10,000, mengikut mana-mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Atas pertuduhan kedua, Lim, sebagai penjawat awam iaitu Ketua Menteri Pulau Pinang, dituduh mendapatkan untuk dirinya satu lot tanah dan banglo di alamat No 25, Jalan Pinhorn, George Town, pada harga yang dia tahu tidak sepadan dengan nilainya, daripada Phang pada harga RM2.8 juta sedangkan nilai pasaran ketika itu ialah RM4.27 juta.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di No 25, Jalan Pinhorn, George Town, pada 28 Julai, 2015.

Tuduhan itu, mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan, memperuntukkan hukuman penjara sehingga dua tahun, atau denda, atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.


0 comments:

share2