Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Thursday, February 16, 2017

[TIOMAN] TLDM SELAMATKAN 87 PELANCONG TERKANDAS


TLDM


Seramai 87 pelancong yang terkandas di Pulau Tioman ekoran laut bergelora dan cuaca buruk selamat tiba dengan Kapal KD Terengganu di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) Tanjung Gelang dekat sini petang semalam.

Mereka tiba pada jam 6.30 petang di Markas Wilayah Laut 1 (MAWILLA 1).

TLDM dalam satu kenyataan memaklumkan sepatutnya 123 pelancong menaiki kapal berkenaan namun yang selebihnya memilih untuk menaiki feri.

"Misi bantuan turut mendapat perhatian daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang dengan penyediaan pengangkutan untuk menghantar semula pelancong yang terkandas ke Terminal Feri Mersing, Johor," kata kenyataan itu.

Kapal KD Terengganu dilapor bertolak dari Pangkalan TLDM Tanjung Gelang pada tengah malam tadi dengan misi membawa bekalan makanan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat Rompin untuk diberikan kepada penduduk Pulau Tioman yang terputus bekalan makanan akibat cuaca buruk.

Seorang pelancong yang diselamatkn itu Mimi Yuhani Adam, 45, dari Kuala Lumpur berkata beliau, suami serta anak-anaknya terkandas di pulau berkenaan sejak Ahad lepas.

Beliau berkata mereka datang untuk bercuti di Pulau Tioman selain suaminya mahu bertemu rakannya.

"Namun baru diketahui rakannya itu telah berpindah ke Kuantan. Hendak berpatah balik sudah tidak boleh sebab kami telah pun berada atas feri.

"Apabila kami dimaklumkan tiada feri untuk menghantar kami ke jeti akibat cuaca buruk, kami kembali menginap di pulau itu," katanya.

Turut terkandas sejak Ahad lepas ialah Teo Kiang Mou, 38, dari Johor Bahru yang pertama kali datang bercuti sempena Tahun Baru Cina ke Pulau Tioman bersama keluarganya serta 26 orang rakan-rakannya.

"Ketika terkandas, saya menghadapi kesukaran mendapatkan bekalan susu dan pampers anak saya dan terpaksa meminta pertolongan daripada orang kampung untuk menggunakan bot pergi ke Kampung Tekek bagi membelinya," katanya.

0 comments:

share2