Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, July 4, 2015

BUMBUNG TERBANG KETIKA BERBUKA PUASA


 Bumbung terbang ketika berbuka puasa


Guar Chempedak - Keasyikan lebih 20 keluarga yang sedang menjamu selera ketika berbuka puasa dikejutkan dengan kejadian ‘bumbung terbang’.

‎Kejadian kira-kira jam 8 malam itu dipercayai berlaku ketika hujan lebat dan angin kuat yang melanda Kampung Haji Md Khir dan Lorong Selamat, di sini, semalam.

‎Difahamkan, lapan rumah mengalami kerosakan bumbung, pendawaian elektrik dan perabot yang dianggarkan berjumlah ribuan ringgit.

‎Tinjauan Sinar Harian di lokasi kejadian mendapati penduduk kampung sedang bergotong-royong membersihkan rumah mangsa.

‎Pada masa sama, ahli keluarga mangsa turut memindahkan pakaian ke rumah jiran terdekat sebagai tempat berteduh sementara waktu.

‎Seorang mangsa, Noor Hasmei Zain, 39, berkata, kejadian berlaku terlalu pantas tanpa disedarinya.

‎“Masa itu saya sedang makan bersama anak-anak di ruang tamu. Selalunya kalau hujan lebat memang bumbung rumah ada sedikit tiris air.

‎“Tiba-tiba saya lihat ketirisan itu semakin teruk dan apabila lihat ke atas, rupanya bumbung rumah sudah hilang dibawa angin,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

‎Beliau yang juga ibu tunggal menyewa di situ sejak setahun lalu bersama tiga anak yang masih bersekolah.

‎“Saya tidak sedar macam mana kejadian itu berlaku sebab ia terlalu cepat. Sebaik lihat bumbung tiada, saya segera bawa anak-anak lari selamatkan diri ke luar rumah.

‎“Habis buku-buku sekolah anak rosak, perkakasan elektrik dan pakaian dibasahi air hujan. Mujur baju raya anak sempat diselamatkan,” katanya.

‎Menurutnya, jumlah kerugian yang dialami dianggarkan bernilai lebih RM2,000.

‎“Kalau boleh saya harap mana-mana pihak yang berkaitan dapatlah bantu kami khususnya untuk membaiki bumbung rumah.

‎“Sebab pendapatan saya pun tidak tetap. Hanya bergantung kepada upah menjahit baju RM20 sehari, itu pun jika dapat siapkan dua helai baju sehari,” katanya.

‎Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Guar Chempedak Selatan, Mohd Nasir Jaafar dimaklumkan kejadian itu kira-kira jam 8.45 malam.

‎“Sebaik mendapat aduan berlaku ribut di kawasan itu, saya segera meninjau lokasi dan mendapati beberapa bumbung rumah tercabut.

‎“Tiada sebarang kecederaan dilaporkan berlaku, cuma berlaku kerosakan pada bumbung rumah dan pendawaian elektrik,” katanya.

‎Mohd Nasir berkata, buat sementara waktu penduduk kampung bergotong-royong membersihkan kawasan kejadian dan membaiki semula bumbung rumah berkenaan jika ia masih digunakan.

‎“Kita pasang semula bumbung rumah itu kalau ia masih boleh digunakan sementara menunggu bantuan dari pihak berkaitan,” katanya.

0 comments:

share2