Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, June 30, 2015

KUANTAN : RESAH KESELAMATAN TERANCAM

Resah keselamatan terancam


Penduduk di penghujung Lorong Setali 33 dan 34, dekat sini, resah berikutan keadaan rumah mereka berhampiran tebing dan pokok yang semakin condong.

Keadaan tebing semakin menghakis dan pokok condong yang didakwa boleh tumbang ke arah tiga rumah yang paling berisiko itu datangnya dari kawasan Kem Galing, dekat sini.

Penduduk, Ng Yue Fah, 68, yang sudah menetap di kawasan tersebut lebih kurang 31 tahun berkata, keadaan sedemikian semakin teruk hampir 10 tahun.

“Kawasan rumah di penghujung jalan ini adalah yang paling hampir dengan pagar Kem Galing yang agak tinggi daripada kawasan perumahan ini. Sebab itu ia sedikit sebanyak mendatangkan kemudaratan kalau tak diselenggarakan dengan baik.

“Sebelum ini, penduduk di tiga rumah yang paling hampir ini tidak risau. Tapi, keadaan semakin hari semakin berisiko memandangkan pokok-pokok yang berada di tebing bukit Kem Galing semakin condong dan boleh tumbang bila-bila masa kalau tanah tebing itu runtuh.

“Keadaan semak di antara perumahan dan kawasan luar serta dalam pagar kem juga semakin ketara. Malah beberapa bulan lepas salah sebuah rumah penduduk di sini dimasuki ular yang mungkin datang dari semak berkenaan,” katanya.

Tambahnya, sebelum ini pihak Kem Galing sentiasa membersihkan kawasan berkenaan dan menjaga hampir keseluruhan sempadan mereka sekurang-kurangnya tiga bulan sekali.

“Tapi, sudah hampir 10 tahun mereka tak membersihkan kawasan sempadan ini dengan lebih teratur... penduduk di sini pula tidak pernah beri tekanan memandangkan keadaan sebelum ini tidak terlalu berisiko.

“Saya suka tinggal di sini sebab keadaan di sini aman, kawasannya redup dan bersih. Tapi sejak kebelakangan ini semakin risau dan takut kalau berlaku sebarang kejadian tidak diingini berpunca daripada kawasan dan pokok dalam kem tersebut,” katanya.

Seorang lagi penduduk, Cheong Seng Long, 38, berkata dirinya telah membuat dua kali aduan kepada pihak pengurusan Kem Galing dan berharap tindakan segera diambil.

“Sejak kebelakangan ni hujan ribut dan angin tidak menentu... penduduk jadi takut. Banyak kerja pembersihan di dalam rumah perlu dilakukan memandangkan dahan dan ranting patah serta daun bertaburan.

“Jadi, saya ambil kesempatan tersebut untuk buat aduan. Dah dua kali saya jumpa dengan pegawai yang terbabit dan mereka berjanji ambil tindakan segera. Tapi, sehingga kini masih belum dijalankan.

“Bukan kami tidak boleh bantu... tapi ia dari kawasan dalam kem. Jadi sukar nak buat tindakan susulan seperti memotong dahan, menambah tanah dan sebagainya,” katanya.



0 comments:

share2