Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, October 25, 2014

MISTERI LENGAN DINOSAUR TERJAWAB SETELAH PENYELIDIKAN SELAMA 50 TAHUN




Setelah melakukan penyelidikan selama 50 tahun, para ahli palaeontologi akhirnya dapat menyelesaikan misteri lengan raksasa seekor dinosaur.

Sejak menemui dua lengan dinosaur bersaiz gergasi pada 1960, para saintis membuat spekulasi tentang jenis dinosaur pemilik kedua lengan tersebut.

Teka-teki itu terjawab ketika para pakar berjaya menggali sisa bahagian tubuh dinosaur itu di Mongolia baru-baru ini.

Menurut laporan Detik.com, dalam kajian yang diterbitkan dalam jurnal saintifik Nature, para penyelidik mengatakan dinosaur itu mempunyai tangan yang besar, bonggol, dan kaki berkuku seperti lembu.

Yuong-Nam Lee, yang memimpin kajian dari Institut Geosains dan Sumber Daya Mineral Korea Selatan, berkata: "Ini adalah penemuan dinosaur teraneh, ini di luar imaginasi kami."


Bergerak lambat

Sebelum menemui fosil utuh di Mongolia, sejumlah pakar menduga dinosaur itu mempunyai tubuh sepanjang 2.4 meter dengan tiga cakar raksasa.

Dalam berbagai rekonstruks, binatang ini digambarkan mirip Tyrannosaurus rex - dinosaur pemangsa yang mencengkam mangsanya dengan cakar.

Tapi penemuan di Mongolia mematahkan spekulasi tersebut.

Pasukan penyelidik antarabangsa mengatakan saiz haiwan purba ini sangat besar, panjangnya kira-kira 11m dan berat enam tan.

Dinosaur itu mungkin mempunyai bentuk kepala yang panjang menyerupai paruh itik dan bonggol besar di belakangnya. Kakinya pendek dan kekar dan mempunyai kuku yang akan mencegahnya dari tenggelam ke dalam tanah lembap di mana ia tinggal.

Isi perutnya menunjukkan bahawa haiwan itu memakan sejumlah tanaman dan ikan.

"Kami tidak tahu fungsi lengan panjangnya, tapi kemungkinan haiwan itu menggunakan lengan dengan kuku untuk menggali dan mengumpul tanaman-tanaman herba di beberapa habitat air tawar," kata Dr Yuong-Nam Lee.

Haiwan purba ini dinamakan Deinocheirus mirificus yang bererti haiwan dengan bentuk tangan besar yang mengerikan.

0 comments:

share2