SEMUA orang pun tahulah sekarang bahawa Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu — dalam fail Kementerian Dalam Negeri (KDN) — adalah seorang pengikut fahaman Syiah. Tetapi pengesahan yang dibuat oleh Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri, Datuk Abdul Rahim Mohamad Radzi pada Khamis bukanlah jawapan kepada teka-teki yang dilemparkan oleh Naib Presiden UMNO yang juga Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi enam hari sebelumnya.
Pengesahan itu sebaliknya menimbulkan beberapa teka-teki yang lain dan selebihnya permasalahan besar tentang politik di negara ini, khususnya politik orang Melayu.
Sejak lewat petang semalam, orang meneliti 10 dalil yang dikemukakan oleh KDN untuk mengesahkan bahawa Mat Sabu seorang Syiah. 10 dalil itu, secara ringkasnya adalah seperti berikut:
1. Mat Sabu pernah menggesa umat Islam mencontohi kepemimpinan Islam berdasarkan cara Ayatollah Khomeini melalui tulisannya bertajuk "Teladan pemerintahan Nabi Yusuf, Khomeini"’dalam ruangan Fikrah akhbar Harakah keluaran 15 Julai 2008.
2. Mat Sabu menyatakan kekagumannya terhadap kepimpinan dan perjuangan Khomeini yang banyak mencorakkan pemikirannya dalam ucapannya sebagai Timbalan Presiden Pas pada 13 Jun 2011.
3. Mat Sabu menggunakan pendekatan ulama Syiah iaitu Imam Khomeini sebagai terma rujukan untuk meraih sokongan politik dan agenda perpaduan ketika mengulas perutusan kepada penganut Kristian di negara ini sempena Hari Krismas tahun 2008.
4. Temu ramah oleh agensi berita Antara Pos dengan Timbalan Presiden JATI, Datuk Aidit Ghazali menjelaskan bahawa Mat Sabu merupakan ikon Syiah dan gagal menafikan diri beliau mempunyai kaitan dengan Syiah.
5. Mat Sabu secara terang-terangan memuji Setiausaha Agung Syiah Lubnan iaitu Saiyyid Hassan Nasrullah dan mengaku beliau dan isterinya kerap bertemu dengan pemimpin Syiah berkenaan lebih daripada empat hingga lima kali. (Editor: Saiyyid Hassan Nasrullah adalah Setiausaha Agung Hizbullah)
6. Mat Sabu melawat sebuah masjid Syiah di Kampung Aluar, Wilayah Satun, Selatan Thailand pada 2011 serta melakukan kunjungan ke atas pemimpin Syiah dan menghadiri majlis ramah mesra di sana.
7. Mat Sabu beberapa kali menghadiri majlis pengajian di sebuah rumah di Bukit Merah, Semanggol, Perak pada 2011 yang dikendalikan oleh dua orang ustaz berfahaman Syiah.
8. Kenyataan sahabat Mat Sabu C.N Afghani dalam temu ramah dengan pegawai kementerian, Zamihan Mat Zin di Masjid Jamek Kuala Lumpur pada 9 Disember 2012 bahawa Mat Sabu kerap kali melawat Iran dan pernah terlibat dalam program penghantaran pelajar Malaysia di Qom, Iran.
9. Kenyataan Dr. Abdul Aziz Hanafi pada 11 Disember 2012 dalam temu ramah juga dengan Zamihan bahawa Mat Sabu pernah melafazkan selawat sebagai mana yang diamalkan oleh penganut Syiah pada satu sesi ceramah PAS di Madrasah Diniah, Arau, Perlis pada 2005.
10. Kenyataan Tuan Guru Haji Abd. Rahim dari Sungai Jagung, Pendang, Kedah yang mengatakan pernah melihat Mat Sabu menunaikan solat dengan menggunakan sebiji batu leper di tempat sujud — amalan yang sinonim dengan golongan Syiah.
Inilah kali pertama dalil-dalil itu diangkat secara rasmi ke tengah khalayak dan oleh sumber yang rasmi juga; sebelum ini, orang hanya berbisik-bisik tentang Syiahnya Mat Sabu. Orang bertanya-tanya: bolehkah semua 10 dalil itu dipercayai? Bolehkah fakta atau maklumat itu mensabitkan tuduhan bahawa Mat Sabu menganut fahaman Syiah?
Percaya atau tidaknya orang terhadap tuduhan ke atas Mat Sabu itu hanya bergantung kepada 10 perkara yang disebut oleh Ketua Setiausaha KDN — tak lebih, tak kurang. Ketua Setiausaha KDN itu pun dalam sidang medianya tidak menerima soalan wartawan. Makanya, tidak ada penjelasan yang dapat mereka tanya.
Pendedahan 10 dalil Mat Sabu Syiah ini adalah kemuncak daripada isu ancaman Syiah yang semakin kuat disuarakan sejak beberapa bulan yang lalu terutamanya selepas Pilihan Raya Umum ke-13. Kebimbangan terhadap ancaman itu sebenarnya sudah disuarakan sejak bertahun-tahun. Tetapi suara itu tenggelam timbul — riuhnya sekejap-sekejap, bermusim-musim.
Kalau kita patah balik melihat ke belakang, fatwa menghukum fahaman Syiah sesat di negara ini dibuat oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pada 5 Mei 1996. Tetapi baru dalam masa beberapa tahun kebelakangan ini saja ada riuh rendah yang luar biasa melawan fahaman Syiah. Perlawanan itu jadi popular sekarang kerana yang dituduh Syiah ialah pemimpin sebuah parti politik utama.
Di sinilah timbulnya beberapa tanda tanya: Isu ini soal keselamatan rakyat, keselamatan akidah atau keselamatan politik? Sekiranya Syiah itu berbahaya dan Mat Sabu dikenal pasti terlibat dengan pengajian Syiah pada 2011 dan lebih awal daripada itu mengamalkan amalan fahaman Syiah iaitu dengan berselawat cara Syiah pada 2005, kenapa baru sekarang pecah berita bahawa Mat Sabu Syiah? Bukankah orang seperti Mat Sabu ini sepatutnya ditangkap sudah lama dahulu, apatah lagi dia orang berpengaruh yang mempunyai kemahiran pidato yang luar biasa?
Selebihnya, ada juga beberapa soalan yang ditanyakan oleh banyak orang — soalan yang bunyinya tidak serius tetapi perlu dijawab dengan serius oleh kerajaan: Kenapa kita masih ada hubungan dengan Iran khususnya yang mengamalkan Syiah? Mat Sabu itu komunis atau Syiah, atau sebenarnya komunis yang Syiah atau Syiah yang komunis? Hanya setahun dua yang lepas, dia dituduh dalang di sebalik fahaman komunis kerana mengangkat naratif alternatif tentang perjuangan kemerdekaan yang melibatkan tokoh-tokoh Melayu kiri.
Terlepas daripada semua persoalan itu, ada satu masalah besar tentang politik di negara ini khususnya politik orang Melayu. Permasalahannya ialah cara politik orang Melayu yang terperangkap dalam persoalan siapa yang lebih Islam. Dari tahun ke tahun, dari pilihan raya ke pilihan raya, isunya mungkin berbeza tetapi dasar naratif politik Melayu — selain soal ketuanan Melayu — ialah agama Islam.
Salah satu tanggapan di kalangan parti politik yang mewakili orang Melayu — yang kerana Perlembagaan Persekutuan secara automatik menganut agama Islam, sokongan politik terhadap mereka sedikit sebanyak bergantung kepada sejauh mana Islamnya parti politik itu.
Maka berlumba-lumbalah parti politik bersaing untuk jadi lebih Islam. Kita pun mendengarlah pekik sorak siapa bina masjid lebih banyak. Kita pun mendengarlah cerita tentang siapa yang mendaulatkan Islam di negara ini. Kita pun diajak mencongak siapa yang menganjurkan program keagamaan yang lebih banyak.
Dalam politik orang Melayu, tidak ada cerita soal mengisi makna demokrasi. Dalam politik orang Melayu, tidak ada siapa yang peduli kalau penguasa atau pemodal mengongkong media untuk kepentingan kuasa atau perniagaan. Dalam politik orang Melayu, tidak banyak orang yang mahu menggerakkan pengikutnya untuk hal-hal yang mencerdikkan bangsa berbanding perkara-perkara yang membodohkan diri sendiri.
Akhirnya, tanpa sedar, dari tahun ke tahun, dari pilihan raya ke pilihan raya, kita bukan saja terperangkap tetapi kita makin terbelit dengan politik agama ini.
_______________
Nota kaki:
1. Cadangan supaya Perlembagaan Persekutuan dipinda untuk memberi takrifan kepada Islam iaitu pegangan Ahli Sunnah Wal Jama'ah yang dibangkitkan semasa Perhimpunan Agung UMNO baru-baru ini bukan perkara baru. Majlis Fatwa Kebangsaan yang memutuskan isu Syiah pada 5 Mei 1996 telah menyokong dan menerima cadangan supaya Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri-Negeri dipinda bagi memberikan maksud yang sama.
0 comments:
Post a Comment