Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, October 1, 2013

ORANG MELAYU HADAPI KRISIS PEMIKIRAN


MENELITI perkembangan aliran pemikiran dan kepercayaan dalam kalangan umat Melayu terlihat kekacauan yang amat merimaskan. Ia juga menyumbang kepada krisis umat yang tidak mudah untuk dileraikan.

Terlihat kini, masa habis terbuang menghadapi kerenah aliran pemikiran dan kepercayaan yang pelbagai sesama warga umat menyebabkan umat Islam semakin hilang fokus.

Bermula dengan aliran kepercayaan al Arqam dan banyak ajaran sesat yang lain belum dapat dileraikan dengan baik hinggalah kepada kepercayaan politik yang terhubung dengan aliran pemikiran dan pendirian yang mendalamkan lagi krisis yang ada.

Aliran pemikiran Ahlus Sunnah Wal Jamaah yang menjadi sumber landasan pegangan kalangan umat Melayu semakin jelas tercabar. Pendekatan Wahabiyyah yang mengambil cara membidaah warga umat walaupun hal-hal ranting atau furuk yang mengharuskan kita berbeza cuba meresap masuk dalam pemikiran umat.

Ajaran Syiah yang sedang merebak mengambil pendekatan menyalahi ibadah dan syariat Ahlus Sunnah Wal Jamaah sedang menjadi isu. Ia tidak mudah untuk dibendung kerana antara ajarannya ialah taqiyyah dan amalan mutaah.

Faham liberal dan pluralisme agama juga sedang menjadi cabaran. Menyamakan semua agama itu sama bercanggah dengan ajaran al-Quran. Isu kalimah Allah yang cuba disamakan dengan konsep Triniti dalam memahami makna Tuhan belum lagi selesai. Lebih-lebih lagi bila isu ini menjadi dukungan parti politik tertentu kekacauan menjadi semakin serius.

Ia belum lagi termasuk faham mengenai hal asasi manusia ikut acuan Barat yang tidak berlandaskan syariat. Aliran ini sangat selari dengan era pasca modernisme yang menolak autoriti dan hierarki dan mengamalkan faham anarki (disorderly).

Lebih menjelikkan lagi ialah kekacauan sebahagian orang Melayu terhadap Chin Peng dan kematiannya. Bagi mereka Chin Peng adalah hero dan abunya patut dikuburkan di Malaysia.

Kalau sesetengah parti politik cauvanis Cina mengambil pendirian sedemikian boleh kita fahami kerana perjuangan sosialis yang mereka dukung.

Dalam mencari erti beragama di Malaysia, faham atau aliran Ahlus Sunnah Wal Jamaah sudah menjadi faktor pemersatu sekian lama. Aliran ini diterjemahkan dalam bidang syariat, muamalah, ilmu dan pendidikan dengan baik sekali.

Ia menghasilkan tidak saja kekuatan rohaniah yang amat dituntut tetapi tradisi ilmu dan perubahan yang selari dengan maksud al-Quran dan Sunnah.

Ia amat penting diperkukuhkan dalam sistem pendidikan negara kita supaya landasan wahdah atau kesatuan dalam kalangan warga umat berlaku.

Membangun aliran dan kefahaman pemikiran dan kepercayaan yang sifatnya menyalahi amat berbahaya bagi kekuatan umat Melayu dan umat Islam di negara ini.

Tetapi bila perkara asas dalam akidah, ibadah dan syariah sifatnya menyimpang, ia bakal menghasilkan perpecahan dalam kalangan warga umat. Masa akan terbazir dengan perbezaan, polemik dan pertentangan dan tidak mustahil tragedi bunuh-membunuh boleh berlaku seperti yang berlaku di negara-negara umat Islam yang lain. Justeru kembali kepada ajaran Ahlus Sunnah Wal Jamaah adalah jawapan terbaik isu-isu yang berbangkit.

0 comments:

share2