Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, October 1, 2013

CHIN PENG HIDUP MEWAH


HAMPIR semua pemimpin kanan Parti Komunis Malaya (PKM), termasuk Setiausaha Agungnya, Chin Peng menjalani hidup mewah termasuk memiliki kereta rasmi dan pemandu peribadi.

Chin Peng sendiri mempunyai sebuah rumah banglo di Peking dan hidup sebagai seorang diplomat bersama-sama isterinya Li Chih semasa tinggal di Peking.

Beliau tiba di Peking pada pertengahan 1961, walaupun dibantah oleh Pengerusi PKM, Musa Ahmad yang berpendapat Chin Peng sebagai Setiausaha Agung PKM tidak seharusnya meninggalkan sempadan Malaysia-Thai tetapi untuk memimpin dan bersama-sama anggota-anggota PKM bertempur di sempadan.

Semasa tinggal di Peking, Chin Peng yang menggunakan nama Hung Tao bagi mengelak kehadirannya di Peking disedari, turut disediakan seorang setiausaha dan seorang pengawal peribadi.

Banglo yang didiaminya bersama isterinya terletak dalam kawasan Kompleks ILD di Peking juga dikawal ketat.

Chin Peng juga sering keluar negara atas alasan menghadiri persidangan dan kongres antarabangsa anjuran negara-negara komunis.

Semasa berada di luar negara, Chin Peng sering menggunakan nama samaran 'Majid'.

Selain Chin Peng, Pengerusi PKM, Musa Ahmad juga menjalani hidup mewah bersama isterinya Zainab Mahmud di Peking dan juga sering mengunjungi luar negara atas alasan sama mengetuai PKM pada persidangan antarabangsa dan kongres anjuran negara-negara komunis.

Musa sendiri mengakui akan mengambil kesempatan menghabiskan masa antara tiga minggu hingga sebulan di negara-negara terbabit untuk melancong setelah berakhir sesuatu persidangan atau kongres yang dihadirinya.

Beberapa orang pemimpin kanan PKM lain termasuk Timbalan Setiausaha Agung PKM, Lau Li, dan anggota Jawatankuasa Pusat PKM, Liew Yit Fan dan Chan Tien turut hidup mewah di Peking.

Kehadiran mereka di Peking adalah secara rahsia, malahan kesemua kader-kader PKM dan anggota-anggota PKM yang bertempur di sempadan Malaysia-Thai dan di hutan-hutan tebal di Tanah Melayu pada masa itu tidak mengetahui bahawa pemimpin-pemimpin mereka meninggalkan mereka dan berseronok dengan hidup mewah di Peking, China.

Shamsiah Fakeh dan Rashid Mydin yang merupakan pemimpin komunis penting Melayu dalam Rejimen Ke-10 PKM turut tinggal di Peking atas alasan menghadiri latihan ideologi komunis di Institute of Marx and Lenin, Chungking di Peking atau atas melaksanakan tugas-tugas tertentu yang diarahkan oleh kepimpinan PKM.

Shamsiah dan Rashid misalnya pernah berpindah ke Indonesia atas arahan Chin Peng bagi menjayakan agenda PKM di negara itu.

Semasa berada di Peking, pemimpin-pemimpin PKM ini turut menerima elaun daripada Parti Komunis China (PKC) untuk saraan hidup mereka semasa tinggal di China.

Sementara semasa menghadiri persidangan atau kongres komunis di luar negara, pemimpin-pemimpin kanan PKM turut diberi layanan sebagai diplomat dan menaiki pesawat termasuk Aeroflot.

Chin Peng sendiri diberi taraf diplomat dan menaiki pesawat kelas diplomat serta tinggal di kediaman mewah atau hotel mewah semasa menghadiri persidangan atau kongres di negara-negara komunis termasuk di Kesatuan Soviet dan Albania.

Selain Chin Peng dan anggota Jawatankuasa Pusat PKM, dianggarkan 30 orang pemimpin kanan PKM yang lain turut tinggal di luar negara dan hidup secara mewah di beberapa negara lain termasuk Bangkok dan Hanoi.

0 comments:

share2