Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, October 14, 2013

MENGHAYATI SEMANGAT IBADAH HAJI


DI padang yang gersang ini mereka berusaha untuk menghayati wasiat baginda SAW ketika khutbah Hajjatil Wada’ disampaikan lebih 1,400 tahun yang lalu, bermaksud : “Tiada perbezaan antara Arab dan ‘Ajam melainkan dengan taqwa.

Seterusnya apabila berlalu wuquf dan masuk ke maghrib para jemaah akan bergerak ke Muzdalifah untuk mengingati-Nya dan mengutip batu-batu untuk tujuan melontar di Jamrat. Firman Allah SWT dalam surah al Baqarah ayat ke 198 yang bermaksud: "Tidaklah menjadi salah, kamu mencari limpah kurnia dari Tuhan kamu (dengan meneruskan perniagaan ketika mengerjakan Haji). Kemudian apabila kamu bertolak turun dari padang Arafah (menuju ke Muzdalifah) maka sebutlah nama Allah (dengan doa,"talbiah" dan tasbih) di tempat Masy‘ar Al-Haraam (di Muzdalifah), dan ingatlah kepada Allah dengan menyebutnya sebagaimana Ia telah memberikan petunjuk hidayah kepadamu; dan sesungguhnya kamu sebelum itu adalah dari golongan orang-orang yang salah jalan ibadatnya."

Kemudian para jemaah akan melaksanakan kewajipan melontar di tiga Jamrah bagi menghayati semangat ketaatan tanpa berbelah bahagi yang dipamerkan oleh Nabi Allah Ibrahim ketika diperintahkan oleh Tuhannya untuk menyembelih puteranya Ismail.

Peristiwa ini dirakamkan dalam surah al Saffat menerusi firman-Nya dalam ayat ke 102 yang bermaksud : “Maka ketika anaknya itu sampai (ke peringkat umur yang membolehkan dia) berusaha bersama-sama dengannya, Nabi Ibrahim berkata: “Wahai anak kesayanganku, sesungguhnya aku melihat dalam mimpi bahawa aku akan menyembelihmu. Maka fikirkanlah apa pendapatmu?". Anaknya menjawab: “Wahai ayah, jalankanlah apa yang diperintahkan kepadamu. Insya Allah, ayah akan mendapati daku dari orang-orang yang sabar".

Beginilah kehidupan seorang kekasih Allah SWT sentiasa dipenuhi dengan ujian yang maha pengasih. Lantaran keyakinan yang tidak pernah surut, Ibrahim sentiasa tabah berkorban. Bagi seorang manusia yang maksum seperti baginda amat meyakini janji Allah SWT seperti yang dinyatakannya pada penghujung surah al Ankabut , bermaksud : “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan)."

Seterusnya antara yang menyempurnakan siri rukun ibadah haji umat Islam di tanah suci akan melaksanakan tawaf sebagai salah satu rukun yang seterusnya dan ibadah sa‘ei. Sa‘ei antara Safa dan Marwah turut mengingatkan pengorbanan isteri Nabi Ibrahim iaitu Hajar.

Ibu yang sangat tabah ini hanya bertemankan bayinya yang masih kecil telah bersifat reda atas ketetapan Allah SWT yang memerintahkan Ibrahim meninggalkannya di lembah kering tanpa penghuni itu.

Setiap yang melaksanakan ibadah umrah ataupun haji disunatkan untuk mengucapkan ayat ke 158 dari surah al Baqarah tentang sejarah yang tersirat di sebalik ibadah sa‘ei. “Ayat itu bermaksud, Sesungguhnya “Safa" dan “Marwah" itu ialah sebahagian daripada Syiar (lambang) agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat haji ke Baitullah atau mengerjakan umrah, maka tiadalah menjadi salah ia bersaie (berjalan dengan berulang-alik) di antara keduanya. Dan sesiapa yang bersukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka sesungguhnya Allah memberi balasan pahala, lagi Maha Mengetahui."

Akhir sekali para Jemaah haji akan melakukan tahallul iaitu bergunting ataupun bercukur bagi yang lelaki sebagai penutup kepada sekalian rukun dalam ibadah ini. Tahallul juga bermaksud keluarnya dari ihram haji yang menyebabkan perkara-perkara yang selama ini dilarang kini telah menjadi harus kembali.

Semua pantang larang dalam ihram kini telah pun terangkat. Moga dengan ibadah yang melibatkan tenaga dan wang yang bukannya sedikit ini melayakkan seseorang itu kembali dengan haji yang mabrur.

Nabi SAW memberitahu kita dalam salah satu sabda baginda tentang haji yang sempurna ini maksudnya : " Haji yang mabrur itu, tiada balasan baginya melainkan syurga" ( Riwayat Ahmad dan Ibn Khuzaimah)

Mudah-mudahan setiap muslim yang kembali dari tanah suci telah pun menghayati semangat haji meliputi kesamarataannya di sisi Yang Maha Penyayang, sokongannya dan toleransinya yang dibina menerusi hubungan tauhid kepada sesama muslim, pengorbanannya kepada agama Allah SWT

Agar dia dapat beristiqamah dengan aneka kesalihan yang diperbuatnya sepanjang latihan ini berjalan selama sebulan ataupun lebih di bumi yang pernah dihadiri oleh ribuan para Nabi dan salafussoleh.

0 comments:

share2