Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Tuesday, September 17, 2013

SIFAR SETINGGAN 2014

Gambar Hiasan
KUANTAN 16 Sept. - Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) mensasarkan setinggan sifar menjelang Mac tahun depan apabila kira-kira 437 keluarga setinggan yang direkodkan berpindah ke Perumahan Rakyat Disewa Flat Permatang Pak Mahat di sini.

Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Seri Muhammad Safian Ismail berkata, hampir kesemua setinggan tersebut layak dan kini dalam proses untuk dipindahkan secara berperingkat.

"Kita tidak ada masalah melakukan penempatan semula pada setinggan tersebut kerana unit-unit perumahan mencukupi malah melebihi daripada jumlah rumah setinggan yang diduduki kini.

"Kerajaan negeri mahukan yang terbaik supaya mereka dapat meningkatkan kualiti serta taraf hidup dengan pelbagai kemudahan yang disediakan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Taklimat Penyelarasan Operasi Roboh Bangunan di Tok Keramat di sini semalam.

Menurut Muhammad Safian, sebanyak 37 unit rumah setinggan di Tok Keramat yang dibina sejak 30 tahun lalu terpaksa dirobohkan berikutan kawasan berkenaan tidak sesuai dijadikan penempatan dan milik persendirian.

"Justeru, sebanyak 80 unit rumah disediakan dan mereka diberi tempoh kira-kira dua bulan untuk merobohkan rumah berkenaan iaitu berakhir pada Rabu ini.

"Bagaimanapun, sehingga kini hanya terdapat 10 buah rumah masih belum dirobohkan walaupun MPK telah memberikan tempoh lanjutan perpindahan kepada mereka yang bermula 1 Ogos lalu," jelasnya.

Katanya, sebanyak 80 buah unit rumah disediakan berikutan hasil bancian mendapati terdapat dua hingga tiga ketua keluarga di dalam sebuah rumah setinggan di kawasan berkenaan.

0 comments:

share2