Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, January 23, 2013

Najib Tun Razak Melakar Sejarah


Datuk Seri Najib Tun Razak yang hari ini mencatatkan sejarah sebagai Perdana Menteri Malaysia yang pertama mengadakan lawatan ke bumi Palestin menawarkan bantuan Malaysia untuk menjayakan pelan perdamaian antara Hamas dan Fatah.

Sambil menyatakan Malaysia bersedia melakukan apa juga cara bagi menjayakan usaha itu, Perdana Menteri berkata, tawaran tersebut atas keyakinan hanya melalui perpaduan sahaja keamanan dan kemakmuran akan tercapai.

Menurut Najib, hasrat Malaysia itu juga berdasarkan kepada pengalaman menjadi orang tengah bagi melaksanakan rundingan damai di Selatan Filipina yang dilanda perang saudara sejak 40 tahun lalu.

Melalui dialog, ujar beliau, rundingan dan perdamaian, akar permasalahan yang mencetuskan konflik berjaya ditamatkan sehingga membolehkan usaha mewujudkan perdamaian dilakukan di sebuah rantau yang sepanjang masa hanya berperang.

''Pelan Perjanjian Damai yang ditandatangani di Filipina baru-baru ini telah menamatkan penderitaan dan kesengsaraan yang ditempuh bergenerasi lamanya. Ia adalah proses yang perlahan dan sukar, kejayaan dicapai secara berperingkat-peringkat bukan sekelip mata.

''Tetapi Malaysia berbangga kerana memainkan peranan untuk membawa kedua-dua pihak bersama, membantu mengadakan dialog dan menggerakkan perundingan," katanya.

Najib berkata demikian ketika berucap dalam majlis penganugerahan Ijazah Kedoktoran Kehormat oleh Universiti Al-Aqsa Gaza.

Turut hadir Perdana Menteri Palestin, Ismail Haniyeh; Datin Seri Rosmah Mansor; Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman; Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Penasihat Agama Perdana Menteri, Datuk Abdullah Mohd. Zain.

Malaysia sejak bertahun-tahun memberi sokongan penuh dan berdiri teguh bersama-sama perjuangan rakyat Palestin dalam konflik dengan Israel.

''Kami percaya kepada hak manusia untuk hidup aman, selamat dan bermaruah. Atas sebab itulah Malaysia secara konsisten menggesa dunia supaya menumpukan perhatian untuk menyelesaikan isu Palestin sama ada di peringkat serantau, atau melalui Kerjasama Negara-negara Islam dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

''Komitmen kami dalam usaha untuk memastikan penyelesaian dalam konflik penuh kezaliman ini adalah jelas, kami mahu menyaksikan sebuah negara Palestin yang bersatu dan merdeka serta dapat menikmati keamanan dan keselamatan yang menjadi hak semua umat di dunia ini," katanya.

Dalam ucapan itu juga, Najib mengumumkan Malaysia menawarkan tempat dan biasiswa kepada mana-mana pelajar Palestin yang berhasrat melanjutkan pelajaran di Malaysia dalam peringkat ijazah pertama dan sarjana.

''Adalah menjadi harapan kami, pengajian di peringkat berkenaan akan membantu anda dalam membangunkan semula dan melaksanakan pembangunan di negara anda," katanya.

0 comments:

share2