Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, January 28, 2013

Kaki Minum Ditahan


Kehadiran sekumpulan lelaki datang melepak di sebuah taman permainan kanak-kanak sambil membawa minuman bungkus saban malam menimbulkan tanda tanya penduduk Padang Tengku, Lipis sejak beberapa bulan lalu.

Kecurigaan penduduk itu berasas apabila mereka mendapati kumpulan terbabit melepak dalam keadaan mabuk sedangkan tiada botol arak di temui di kawasan itu sebaliknya hanya plastik bungkusan minuman yang bertaburan.

Susulan kecurigaan mereka itu, penduduk tampil membuat aduan kepada Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) untuk memantau dan mengambil tindakan lanjut berhubung aktiviti kumpulan tersebut.

Hasil aduan penduduk, seramai 15 pegawai penguat kuasa diketuai Ketua Unit Operasi Bahagian Penguatkuasaan Jaip, Mohd Anis Mohd Azmi  dengan kerjasama polis menjalankan pemeriksaan di kawasan taman permainan itu sebelum menahan 13 lelaki berusia antara 25 hingga 65 tahun untuk siasatan.

Ketua Bahagian Penguatkuasaan Jaip, Ahmad Raffli Ab Malek berkata, dalam operasi kira-kira jam 9 malam itu, pihaknya mendapati 10 daripada mereka berada dalam pengaruh alkoho.

Menurutnya, agak mengejutkan apabila minuman yang ditemui mendapati ianya mengandungi minuman keras yang dipercayai dibungkus terlebih dahulu sebelum dibawa ke lokasi itu bagi mengaburi masyarakat.

“Kita tidak pasti sama ada mereka membeli minuman keras itu dan membungkus sendiri atau ada kedai yang menyediakan arak bungkus untuk pelanggan beragama Islam. Ini kali pertama kita berdepan dengan taktik ini namun atas kerjasama masyarakat dan polis kita berjaya mengesan dan membongkar aktiviti itu,” katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Ahmad Raffli berkata, semua yang ditahan termasuk seorang warga emas itu dibawa ke Balai Polis Padang Tengku sebelum dihantar ke Pejabat Agama Islam Daerah (Paid) Lipis untuk siasatan lanjut atas kesalahan meminum arak mengikut Seksyen 136

Enakmen Pentadbiran Keluarga Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 (Pindaan 1987).

“Semua yang terlibat berdepan hukuman denda tidak lebih RM5,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun dan tidak kurang enam sebatan,” katanya.

0 comments:

share2