JIKA beberapa hari lepas asyik diperdebatkan dengan angka 3.6 juta yang masih belum mendaftar, isu itu tidak lagi diberi perhatian utama. Trend pendaftaran yang cukup dibimbangi itu kini berubah kepada trend pengundian pula. Ia menjadi isu yang signifikan ketika ini buat semua parti politik.
Berdasarkan rekod terkini Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang diperoleh Utusan Malaysia semalam, pengundi muda yang dalam kategori lingkungan umur 21 hingga 39 tahun - telah mencecah angka 5.2 juta orang.
Kedudukan terbaru jumlah pengundi muda itu diambil daripada keseluruhan Daftar Pemilih Induk bagi suku pertama hingga suku keempat 2011. Ia tidak termasuk jumlah daftar pemilih suku pertama tahun ini (Januari, Februari dan Mac) yang telah diwartakan dan boleh mengundi sekiranya Parlimen dibubarkan pada bila-bila masa dari sekarang.
Realitinya daripada keseluruhan Daftar Pemilih 2011, graf pengundi menaik sehingga umur 50 tahun. Ini bermakna golongan yang berusia di bawah 50 tahun semakin ramai. Apa signifikannya? Adakah angka pengundi muda ini tanda penentu atau 'liabiliti' kepada parti-parti tertentu?
Dari segi statistik, pengundi yang berumur 21 hingga 29 tahun mencatatkan jumlah 2.3 juta orang. Jika secara mata kasar dan pengamatan secara amnya, golongan dalam kategori itu banyak dipengaruhi emosi.
Kalau ada isu-isu sensitif yang dekat dengan hati mereka, golongan inilah yang akan turun ke jalanan - apabila diajak oleh pihak yang berkepentingan. Juga, kalau diajak ke masjid, ke masjidlah mereka.
Cuba perhatikan perhimpunan haram Bersih 3.0 dan isu bantahan terhadap PTPTN. Kumpulan manakah yang ramai? Sudah tentulah orang muda. Sebab itu kalau diteliti, pihak yang boleh mencetuskan isu yang 'sehati sejiwa' dengan orang muda, boleh memanipulasi segala peluang.
Tidak semua 'manipulasi peluang' itu berniat jahat. Jika ia positif untuk kebaikan anak- anak muda - lakukanlah. Ia seperti mana yang dibuat oleh kerajaan dengan menggerakkan Himpunan Jutaan Belia yang mencapai angka hadirin melebihi 2. 4 juta orang sehinggakan 'pihak di sana' kelam-kelibut mengatur program serupa.
Bagi golongan kategori umur 30 hingga 39 tahun, jumlah terkini ialah 2.8 juta orang. Kalau diperhatikan, mereka ini sedang mencapai peringkat kematangan dan paling ramai yang menganggotai parti-parti politik.
Majoriti daripada kategori ini juga sudah memasang niat untuk membuat pemilihan pucuk pimpinan dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti. Ideologi dan pemikiran politik sudah ada dalam fikiran mereka. Namun, jika ada sesuatu isu yang 'mengganggu' emosi mereka ketika ini, kategori ini akan menjadi penentu penting pilihan raya.
Untuk kategori umur 40 hingga 49 tahun, angka yang diperoleh penulis juga mencatat jumlah yang sama dengan kategori sebelum ini, iaitu 2.8 juta orang. Kategori umur ini merupakan golongan yang benar-benar matang.
Bagi usia 50 hingga 59 tahun pula yang mencecah 2.3 juta orang, mereka merupakan golongan yang sudah membuat keputusan. Hitam, hitamlah dan jika putih, putihlah ia.
Inilah trend pengundian ketika ini. PRU-13 nanti adalah milik pengundi muda. Mereka akan menjadi penentu terhebat dalam pemilihan pucuk pimpinan negara.
Atas sebab inilah sesiapa sahaja - dalam konteks ini adalah parti-parti politik - yang bijak melakukan kreativiti dalam menarik anak-anak muda ke sisi mereka, akan berjaya. Meskipun nampak isunya remeh, namun kerana percaturan dalam beberapa bulan ini menjadi titik tolak penting, parti itulah yang akan menduduki Putrajaya.
Cuma, pada masa ini pengurusan sesuatu isu itu amat penting. Dari segi negeri-negeri yang mempunyai pemimpin-pemimpin Barisan Nasional berjawatan dalam Kabinet, mereka perlu kreatif dan bijak melihat isu. Jangan pula tidak mainkan peranan yang sepatutnya.
Dan jangan pula, asyik bergantung kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk mencongak dan kreatif bermain isu.
Cuba perhatikan isu 'lebuh raya rakyat' yang dimainkan oleh Pas di Kelantan. Isunya memang remeh kerana setelah lebih 20 tahun memerintah, barulah kerajaan Pas Kelantan sibuk mencanang di merata-merata pelosok negeri untuk membina sebuah lebuh raya yang memakan kos berbilion ringgit.
Kalau pihak dari luar Kelantan, tentu akan tersenyum sendiri kerana kos untuk membina lebuh raya itu cuma hendak dikumpul dan 'ditadah' dengan tangan sahaja - mengutip derma daripada rakyat Kelantan.
Orang dari luar akan menggeleng-gelengkan kepala berkali-kali kerana duit yang dikutip daripada khalayak yang hadir dalam ceramah-ceramah Pas pun tak tahu ke mana menghilang, inikan pula wang yang mahu dikutip untuk pembinaan sebuah lebuh raya.
Tetapi itulah Pas. Macam-macam 'kreativitinya' sehinggakan penulis yang sedang dalam perjalanan memasuki Hutan Jeli menuju ke Air Lanas kelmarin, terpaku melihat gambar 'tok guru' di sebelah iklan 'Merancang Membina Kilang Air Mineral di Batu Melintang'.
'Kreativiti' oleh Pas itulah yang boleh mendekatkan parti itu dengan rakyat Kelantan termasuk anak muda. Tidak kiralah ia propaganda atau tidak, 'kreativiti' itulah boleh 'membunuh' parti pemerintah.
Trend pengundian untuk PRU-13 nanti akan didominasi pengundi muda. Beberapa bulan ini akan menjadi penentu parti mana yang paling layak memerintah negara.
Dekatlah dengan anak-anak muda. Di sebalik cakap-cakap kategori umur 21 hingga 29 tahun dikatakan lebih banyak bersandarkan emosi dalam membuat pilihan, pedulikanlah dan dekati serta bimbinglah mereka ke arah demokrasi yang sihat dalam menentukan kerajaan paling berwibawa.
0 comments:
Post a Comment