Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, June 27, 2012

Orang Asli Perlu Berubah


BERA - Masyarakat Orang Asli perlu mempelbagaikan sumber pendapatan dengan menubuhkan koperasi sendiri supaya dapat meningkatkan taraf kehidupan golongan itu.

Ahli Parlimen Bera, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan sedia menghulurkan bantuan yang diperlukan termasuk pinjaman dalam usaha menubuhkan koperasi bagi meningkatkan taraf kehidupan mereka.

"Sebagai permulaan, kerajaan bersedia memberikan bantuan RM30,000 percuma untuk pentadbiran, manakala pinjaman mudah tanpa cagaran sebanyak RM50,000 untuk modal perniagaan.

"Jika koperasi menunjukkan prestasi baik dan maju dalam perniagaan, pinjaman RM10 juta ke atas akan diberikan dengan cagaran," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menutup Program Jalinan Mesra Bersama Masyarakat Orang Asli di Kampung Bukit Gemuruh Bera, di sini semalam.

Majlis tersebut disertai mahasiswa Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Jengka dan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kampus Kuantan.

Sementara itu, Ismail Sabri yang juga Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan berkata, banyak perniagaan boleh diceburi oleh koperasi seperti perniagaan runcit, membeli getah atau kelapa sawit, pengangkutan dan pembekalan peralatan pertanian.

Katanya, jika koperasi Orang Asli mahu menjalankan projek pertanian kerajaan melalui pelbagai agensi bersedia membekalkan benih, baja atau jentera secara percuma.

0 comments:

share2