Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, May 20, 2019

PEMBUNUHAN WATAK (CHARACTER ASSASSINATION

Dalam kepesatan arus perdana tidak kira dari sudut ekonomi, sosial atau politik, banyak faktor yang menjadi pembolehubah kepada sesebuah negara yang membentuk berbagai fasa perubahan samada baik atau sebaliknya. Dalam masa yang sama, banyak juga method yang telah di selaras dengan tujuan tersebut.

Pembunuhan watak atau character assassination adalah satu method yang paling berkesan untuk pihak yang berkepentingan. Method ini amat kerap di guna kan di dalam arena politik negara khususnya untuk menyekat satu satu pihak untuk maju. Character assassination juga selalu di gunakan di dalam arena korporat, di pejabat pejabat dan pelbagai institusi berkepentingan.

Method ini menyerang keperibadian seseorang yang hendak di jatuhkan dengan membongkar isu isu berkaitan. Mencari kelemahan, cara ini amat berkesan untuk mematikan semangat individu tersebut sekaligus merencatkan perjalanan dan mengdoktrin orang orang di sekeliling yang perlu atau tidak perlu tahu akan perkara itu.

Politik negara jika di lihat, ketegangan di antara Perdana Menteri dan Timbalannya pada awal tahun 1998 menyaksikan perarakan beramai ramai rakyat Malaysia yang menyokong individu yang 'dibunuh' oleh bos nya sendiri demi kepentingan pihak pihak tertentu. Hasilnya sangat menakjubkan apabila Anwar Ibrahim individu yang menjadi mangsa contoh pembunuhan karakter meringkuk di dalam penjara berbelas belas tahun dan akhirnya merosakkan rekod beliau.

Mari kita pergi kepada isu luar negara pula di mana jika kita lihat, character assassination seakan menjadi senjata paling hebat untuk menghalalkan sesuatu yang salah. Nelson Mandela adalah salah seorang mangsa apabila beliau telah 'dibunuh' secara kejam oleh pemimpin Apertheid Afrika Selatan semasa revolusi dahulu. Muammar Ghadafi Presiden Libya di lempar pelbagai isu buruk sehingga beliau menemui ajal yang mana kita semua tahu bahawa Amerika telah membuat character assassination yang begitu tersusun sampai rakyat Libya sendiri yang memburu bekas presiden itu.

Character assassination juga boleh di wujudkan dalam berbagai sifat bergantung kepada isu dan situasi. Di dalam kekalutan yang berlaku di antara kerajaan dan Istana Johor, saya berpendapat bahawa Tun Dr Mahathir sekali lagi menggunakan method yang sama kepada Tunku Mahkota Johor dan kerabat di Raja bagi memperlihatkan kepada target audience nya. Hal ini berlaku kerana, kerabat di Raja Johor adalah satu institusi yang jelas kelihatan di khalayak umum dari segi kehidupan peribadi, kelantangan bersuara dan kekayaan yang luar biasa. Ini boleh menanam sifat iri hari rakyat terhadap kerabat di Raja itu. Ini juga bertujuan untuk membunuh karakter ke semua institusi di Raja yang ada di Malaysia dengan menggunakan one target option.

Method ini bukan sahaja bersifat global, method ini di gunakan di sekecil kecil institusi bermula dengan sifat iri hati. Dalam sedar atau tidak, character assassination adalah salah satu cara untuk satu individu menutup periuk nasi satu individu yang lain. Budaya ini tidak ada titik nokhtah apabila budaya ini di lihat berkesan untuk membantu rantaian pusingan yang akhirnya menjadi sistem. Sistem ini sekarang telah tertanam di dalam seluruh institusi di dunia untuk di jadi kan cara atau mechanism yang paling berkesan.

CHARACTER ASSASSINATION WUJUD ADALAH KERANA KEPENTINGAN SATU INDIVIDU DI SEBABKAN KUASA DAN WANG. INI JELAS!

Sumber

0 comments:

share2