Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Monday, August 7, 2017

BASIKAL DAH BOLEH BAWA MASUK LRT




Kuala Lumpur – Bermula Ahad, pada setiap Ahad minggu pertama dan ketiga, orang ramai dibenarkan membawa bersama basikal bersaiz penuh ke dalam tren semasa menggunakan perkhidmatan Transit Aliran Ringan (LRT) Laluan Kelana Jaya, Ampang dan Sri Petaling.

Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail, Datuk Zohari Sulaiman berkata orang ramai dibenarkan membawa basikal itu bermula 6 pagi hingga 10 pagi sebagai menyokong program ‘KL Car Free Morning’.

Sebelum ini, orang ramai hanya dibenarkan membawa basikal lipat ke dalam tren-tren LRT, monorel, dan MRT di luar waktu puncak, pada hari Isnin hingga Jumaat, Sabtu, Ahad dan cuti am.

“Langkah ini akan memudahkan peserta ‘KL Car Free Morning’. Sekarang mereka tidak perlu membawa kereta ke dalam bandar bagi memelihara alam sekitar dan mengurangkan penghasilan karbon di udara,” katanya pada sidang media selepas pelancaran ‘Bike and Ride’ di sini Ahad.

Beliau berkata kajian yang dibuat melalui laman Twitter MyRapidKL menunjukkan 80 peratus maklum balas bersetuju dan menyokong langkah membenarkan basikal berukuran penuh itu menaiki LRT manakala 20 peratus lagi berkecuali.

“Sekiranya peringkat percubaan ini berjaya dan pengguna mematuhi segala syarat yang ditetapkan, kami akan mempertimbangkan untuk panjangkan program ini kepada hari lain dan tempoh waktu yang panjang sebelum ia turut dilaksanakan dalam perkhidmatan lain,” katanya.

Zohari berkata beberapa siri ‘riding simulation’ dengan kerjasama Prasarana Cycling Club dan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat telah diadakan bagi memastikan keselamatan penumpang dan operasi tren adalah terjamin.

“Mereka perlu memastikan langkah membawa basikal itu tidak memberikan sebarang risiko bahaya atau ketidakselesaan kepada para penumpang lain, pastikan basikal bersih dan ia dibawa dengan selamat tanpa merosakkan aset Rapid KL,”katanya.

Zohari berkata inisiatif itu dilihat mampu meluaskan segmen sasaran dengan menarik golongan penggiat basikal, sekali gus meningkatkan bilangan penumpang selaras dengan hasrat kerajaan untuk mencapai sasaran 40 peratus rakyat menggunakan perkhidmatan awam menjelang 2030.


0 comments:

share2