Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Wednesday, February 10, 2016

SEEKOR LAGI IKAN PAUS DITEMUI DI JOHOR


Seekor lagi ikan paus ditemui di Johor


Batu Pahat - Seekor lagi ikan paus ditemui tersangkut pada lumpur ketika air surut bagaimanapun gagal diselamatkan dalam kejadian di muara Sungai Sarang Buaya, Pontian.

Bangkai paus yang dianggar sepanjang 9.14 meter itu ditemui nelayan dan penduduk kampung berhampiran kira-kira jam 4.30 petang tadi.

Ketua Penguatkuasa Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim) Pangkalan Batu Pahat, Leftenen Komander Muhammad Zulkarnain Abdullah berkata, empat anggota APMM dikejarkan ke lokasi kejadian menggunakan bot peronda sebaik dimaklumkan.

Menurutnya, setibanya di lokasi kejadian, paus berkenaan didapati telah tersangkut di beting lumpur kawasan muara Sungai Sarang Buaya yang ketika itu air sedang surut.

"Ketika itu juga paus yang ditemui kira-kira 1 batu nautika dari daratan itu masih hidup, tetapi telah nyawa-nyawa ikan sebelum anggota APMM dan 15 nelayan tempatan cuba membantu menariknya semula ke tengah laut.

"Namun kira-kira satu jam setengah kemudian ketika operasi menyelamat sedang dijalankan, paus berkenaan didapati sudah mati akibat kekurangan air. Tindakan lanjut akan dilakukan pada esok hari berikutan keadaan semakin gelap," katanya ketika dihubungi

Sebelum itu petang semalam, paus jenis yang sama itu ditemui tersangkut pada lumpur ketika air surut di Pantai Rambah, Pontian.

Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 tengah hari itu, kehadiran ikan paus berkenaan disedari orang awam yang berkunjung ke taman rekreasi berhampiran.

Bagaimanapun, hidupan laut itu yang disangka sudah mati sebelum orang awam menghubungi bomba, berjaya diselamatkan.


0 comments:

share2