Rangkaian Media Sosial PahangKu

.

Saturday, July 4, 2015

JAWI SITA TABUNG DERMA DI RESTORAN


Jawi sita tabung derma di restoran


Kuala Lumpur - Sejumlah 19 tabung derma disita Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) menerusi operasi khas membanteras aktiviti kutipan derma khairat tanpa kebenaran di Wilayah Persekutuan.

Ketua Pegawai Penguatkuasa Jawi, Wan Jaafar Wan Ahmad berkata, 17 daripada tabung yang disita adalah hasil serbuan ke restoran-restoran di beberapa kawasan di pusat bandar.

Menurutnya, selebihnya aktiviti kutipan yang dilakukan dua remaja berusia 20-an dari sebuah yayasan yang melakukannya secara sambilan.

“Seramai 12 orang yang disyaki membabitkan pemilik restoran telah diberi surat perintah hadir untuk kita dapatkan keterangan dan maklumat berhubung tabung-tabung yang diletakkan di premis mereka.

“Manakala dua remaja ditahan kerana melakukan kutipan derma di Wilayah Persekutuan tanpa kebenaran.

“Satu aktiviti kutipan derma wakaf al-Quran juga kita kenal pasti sedang siasat. Aktiviti itu dilihat mencurigakan kerana tiada contoh al-Quran yang
dipamerkan,” katanya.

Jelas Wan Jaafar, aktiviti kutipan derma itu tidak dibenarkan apatah lagi institusi yang berpusat di luar Wilayah Persekutuan.

Katanya, kebanyakan kes kutipan secara rambang menggunakan dokumen palsu yang diubah suai menggunakan surat-surat idak berkaitan, termasuk meyakinkan orang ramai dengan gambar bersama pemimpin tertinggi negara.

“Kita ada saluran khas untuk dapatkan bantuan seperti Baitulmal di setiap negeri.

Malah di Wilayah Persekutuan, Maiwp sendiri telah beri bantuan sumbangan kepada masjidmasjid dan surau untuk aktiviti sepanjang Ramadan.

“Untuk tabung- tabung diletakkan di restoran, kita tahu mereka ada menerima bayaran membenarkan tabung-tabung ini ditempatkan di premis mereka.
Manakala bagi petugas kutipan secara rambang ada antaranya yang menerima gaji RM1,200 sebulan,” katanya.

Kes disiasat bawah Seksyen 84 akta 505, Pungutan Khairat Tanpa Kebenaran Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (Maiwp) yang boleh dikenakan denda tidak lebih RM1000 dan tidak lebih enam bulan penjara.

Sementara itu, dalam operasi sama, pegawai penguatkuasa berjaya mengesan empat individu yang tidak menghormati bulan puasa dengan menghisap rokok serta makan dan minum secara terbuka.

0 comments:

share2